RYSTET:  Arbeidsmiljøloven skal gjelde også for vikarer, John Thomas Suhr, leder i Oslo/Akershus HK.

RYSTET: Arbeidsmiljøloven skal gjelde også for vikarer, John Thomas Suhr, leder i Oslo/Akershus HK.

Erlend Angelo

Bemanningsbransjen

Fagforeningsleder rystet over behandlingen av innleide vikarer

– Jeg er nesten målløs, sier John Thomas Suhr, leder i Oslo/Akershus HK, om historiene om vikarer som mistet alle oppdrag etter sykefravær.
11.11.2021
11.11.2021 10:05

hk-nytt@lomedia.no

De siste dagene har HK-Nytt publisert artikler om innleide vikarer som opplever at de har blitt dårlig behandlet av bemanningsbyrået Jobzone og lagerbedriften Solar, som leide dem inn. Vlora Statovci og Charlotte Pandur forteller at de mistet alle oppdrag i Solar etter sykefravær. Den tidligere kollegaen Palok Gjokaj forteller at han ikke fikk flere oppdrag i Solar etter endt pappaperm.

Nå krever John Thomas Suhr, leder i Oslo/Akershus HK, fortgang i arbeidet med å stramme inn bemanningsbransjen.

Sakene gir et tydelig bilde på hvordan man lett blir underdanig uten fast ansettelse, og hvor lett det oppstår utnytting av folk i en sårbar situasjon, mener fagforeningslederen.

– Dette illustrerer hvorfor HK vil ha slutt på privat arbeidsformidling og hvorfor regelen i arbeidslivet må være fast ansettelse, mener han.

Arbeidsmiljøloven skal gjelde også for vikarer og midlertidige, men mange finner det vanskelig å ivareta sine krav og rettigheter, ifølge Suhr.

Suhr kjenner saken til Vlora Statoci, som HK nå varsler søksmål på vegne av. Han har også snakket med tillitsvalgt i Solar om saken, forteller han.

– Jeg har fått et forsterket inntrykk av at bedriften Solar har høy bruk av midlertidige. Og jeg spør meg hvorfor bedriften ikke kan ansette vikarer direkte. Hvorfor må de benytte seg av en annen bedrift som også skal ha sin fortjeneste. Hvordan det blir lønnsomt? sier Suhr.

– Har du ingen forståelse for et næringsliv som mener de trenger vikarbyråene?

– Selv om det finnes bedrifter som er innenfor det fullt lovlige i bruken av vikarer og midlertidige, ser HK at arbeidstakere lider av uforutsigbare forhold og at de ofte blir stående med «lua i hånda». Det er klart at noen bedrifter kan ha varierende behov for arbeidskraft, men de kan ansette vikarer selv eller benytte offentlig arbeidsformidling, sier John Thomas Suhr.

Les også: Slik er Hadia Tajiks plan for innstramminger i bemanningsbransjen

11.11.2021