Martin Guttormsen Slørdal

– Innsyn nå!

Mange møtte fram på støttemarkering for streikende HK-medlemmer.
18.11.2014

martin.slordal@lomedia.no

Gatas Parlament sang, og fikk de omlag to hundre frammøtte fagforeningsfolka til å danse og synge med under dagens støttemarkering for de streikende LO-ansatte på Youngstorget i Oslo. "Innsyn nå" og "Talla på bordet" var parolene.

Streiken, som til nå har vart i tre dager, trappes opp fra onsdag. Da tas 141 nye HK-medlemmer ut i streik.

– Denne kampen skal vi vinne

Karianne Hansen Heien, HK-klubbleder i Fagforbundet, holdt appell. Hun sa at prinsippene som LO arbeider for blant sine medlemmer også må gjelde for yrkesgruppene innad i LO.

– Vi får ikke lønnstatistikken for andre enn HKs medlemmer. Og dette er i en bevegelse som alltid har vært klare på at lønnsopplysninger for alle, også de uorganiserte, er en forutsetning for gode forhandlinger, sa Hansen Heien fra scenen.

Hun sa også at lønnsforskjellene innad i fagbevegelsen viser at HK-medlemmene blir hengende etter lønnsmessig. Hansen Heien viste til at snittlønna til de streikende er over 70.000 kroner lavere enn sammenlignbare grupper, ifølge SSB-statistikk for arbeidstakerorganisasjoner.

– Denne kampen skal vi vinne, sa Hansen Heien til jubel fra de oppmøtte på Youngstorget.

På tide å ta kampen

Leder av HKs forhandlingsdelegasjon, Bjørn Mietinen, holdt også appell.

– Lønnsutviklingen, der enkelte ansattegrupper stikker av med en stadig større del av lønnsmassen, er noe fagbevegelsen ikke kan være bekjent av, sa Mietinen, som mener det er på tide å ta denne kampen.

– Slik tallene fra SSB ser ut, virker det som om enkelte ansattegrupper i arbeiderbevegelsen har hatt en lønnsfest. Samtidig har våre medlemmer vært ansvarlige for å ta regninga, sa han.

Streikemotivasjonen på topp

Karianne Hansen Heien var glad for det store fremmøtet på dagens støttemarkering.

– Motivasjonen for å fortsette å streike blant Fagforbundets HK-medlemmer er på topp, og hele HK Fagbevegelse er i full kamp. Dette skal vi klare å holde varmt lenge, sa Hansen Heien til HK-Nytt etter markeringen.

Se video fra markeringen på vår Facebook-side.

18.11.2014