Ny HK-seier i Ryanair-sak

Oppsigelsen av et HK-medlem ansatt i Ryanair skal behandles etter norsk lov.
21.06.2012
16.12.2013 19:35

Ungarske Balazs Cserne jobbet som såkalt «base supervisor» på Rygge flyplass da han ble oppsagt for halvannet år siden. Årsaken til oppsigelsen var at Cserne skal ha bedt sine kolleger om å endre på salgsrapporter, og ett tilfelle av påstått ulegitimert fravær. HK-medlemmet mente oppsigelsen var usaklig, og stevnet med hjelp av forbundet Ryanair inn for Moss tingrett. Men rettsbehandlingen har vist seg å være alt annet enn enkel.

Norsk domstol

Det irske flyselskapet mente nemlig at saken skulle behandles i en irsk domstol. Det ga Moss tingrett Ryanair rett i. Men HK anket saken, og like før juli fjor avgjorde Borgarting lagmannsrett at oppsigelsessaken skal gå for en norsk domstol. Da var det gått over ett år siden Cserne fikk oppsigelsen. Men retten hadde ikke bestemt om det var irsk eller norsk lov som skulle legges til grunn i retten. Ryanair mente det måtte være irsk, HK norsk.

Norsk lov

Nå har Moss tingrett i en dom bestemt at det er norsk lov som skal brukes. Selv om Balazs Cserne skattet til Irland, mottok lønn på irsk bankkonto, var medlem i den irske folketrygden og det i arbeidsavtalen var avtalt at arbeidsforholdet var regulert av irsk lov, la Moss tingrett vekt på at han jobbet i Norge og var pålagt å bo i nærheten av flyplassen.

– Vi og vårt medlem er veldig glad for denne dommen. Vi har fått aksept for vårt syn, sier Sissel Weholdt, faglig sekretær i Handel og Kontor.

Hun håper dommen blir stående.

– Dette er en prosess som har tatt tid. Det hadde vært fint hvis vi endelig kunne få behandlet selve oppsigelsessaken, sier hun.

Anke?

Det er det ikke sikkert at den blir:

– Vi vet ikke ennå om vi vil anke dommen til lagmannsretten. Vi har akkurat begynt å dykke inn i den, dette er finjuss som krever litt arbeid, sier Ryanairs advokat Pål Kvernaas i Advokatfirmaet Haavind til HK-Nytt.

Ryanair har frist til i midten av juli til å anke saken.

21.06.2012
16.12.2013 19:35