Jobben min
– Vi kan få inn svære haier
HVEM: Tor Rainer Kristoffersen (49)
HVOR: Tromsøterminalen
Tor Rainer Kristoffersen fryser aldri på jobb selv om han arbeider på et fryselager for fisk.
Marius Fiskum
katharina@lomedia.no
Jobben min er å kjøre truck. Når jeg sier at jeg jobber på Trømsøterminalen, spør folk om det er kaldt. Men det er det ikke. Selv om det er 22 minusgrader på fryselageret, er det 24 varmegrader i trucken min. Jeg har to varmeovner og sitter i T-skjorte.
22 kuldegrader strømmer ut av fryselageret.
Tromsøterminalen er et lagerhotell hvor trålere leverer fisk, reker og krabber. Vi eier ikke fisken. Det gjør rederiene som leier plass hos oss til varene selges på auksjon. Så henter fraktebåter og trailere fisken som ender i Norge og utlandet. Noen ganger går det raskt. Fisken går ut samme dag som den kommer inn. Andre ganger kan det ta opptil ett år.
Fisken har to års holdbarhet i fryselageret. Vi er Nord-Europas største havn for hvit fisk med cirka 120.000 tonn fisk innom hvert år. Når jeg sier hvit fisk, mener jeg torsk, hyse og sei.
Kan jobbe tolv timer
Høysesongen er fra februar til slutten av mai. Da er det fullt trøkk med tre-fire fiskebåter daglig. Vi tar imot opptil 2.000 tonn fisk på en sånn dag. Vi jobber en firedelt turnus fra klokka sju om morgenen til halv elleve om kvelden.
Om det kommer båter utenom, jobber vi ekstra. Vi kan ikke lukke døra når fisken kommer. I høysesongen jobber jeg en del overtid, av og til tolv timer om dagen.
Når vi har mye å gjøre, kjører jeg truck i tre timer, har pause i 40 minutter og kjører i tre timer til. Det går det i ett, og jeg har ikke ett minutts pause når jeg kjører truck.
Tor Rainer Kristoffersen kjører fisk, reker og krabber dagen lang.
Tor Rainer Kristoffersen
Av og til har vi dager uten noe å gjøre. Da trenger vi ikke møte på jobb, men vi får betalt for vakta. Vi har mange gode ordninger som forsikring og legehjelp hele døgnet for familien, à la carte-meny i kantina, eget treningsrom og trening i arbeidstida. Arbeidsgiveren er raus.
Håbrann på fire meter
Selv om det skjer det samme hver dag, er ingen dag lik. Noen dager er variasjonene store. Vi kan få inn svære haier. I sommer kom Havforskningsinstituttet med en håbrann på fire meter på en henger. De ville fryse ned haien og bruke den til forskning.
«Davai, davai»
Denne havna er en av tre havner i Norge hvor russiske trålere får legge til. Det er en del språkutfordringer, for russere snakker dårlig engelsk. Men jeg har lært meg «davai, davai» som betyr «kom igjen, kjapp deg».
Det trengs når jeg kjører truck og alt går raskt. Å kjøre truck er vanskelig fordi det er veldig mange folk som beveger seg rundt på lageret. Jeg må være påskrudd, følge med og sjekke blindsonen ofte.
Flere saker
EKSEMPEL: Streiken for tariffavtale ved Olivia Hegdehaugsveien i 2023 trekkes fram som et ferskt eksempel på hvordan krav om tariffavtale kan bli møtt med stor motstand.
André Kjernsli
Lokker, skremmer og truer ansatte: – Fagforeningsknusing skjer i Norge
Høyre-byrådet vil åpne Karl Johan og sidegatene for søndagshandel.
Jonas Fagereng Jacobsen
Shopping på søndager er et angrep på fritiden
Brian Cliff Olguin
Ansatte i LO-forbund er splittet: – Lojaliteten til eget forbund er sterkt
Sandra Flensborg jobber på lageret og på kontoret på Byggmakker.
Martin Guttormsen Slørdal
Sandra (28) jobbet 12-13 timer om dagen. Drømmen var egen bolig
Endringene i januar kan bety mye for deg som mottaker av Nav-ytelser.
Rebekka Johannessen Litland
Flere Nav-ytelser øker i januar. Se de nye satsene
Tri D. Nguyen