Forhandler med Landbruket

HK krever en lønnsgarantiordning også i tarifforhandlingene med Landbrukets arbeidsgiverforening.
03.05.2010
16.12.2013 13:12

Handel og Kontor har satt av to dager i forhandlingene med Landsbrukets arbeidsgiverforening. Partene møttes i dag klokka 13.30. Årets hovedkrav er innføring av en garantilønnsordning, slik HK har krevd i forhandlingene med NHO.

Medlemmer i Felleskjøpet

HK forhandler først og fremst for sine 200 medlemmer i Felleskjøpet Agri. Ingen av dem ligger på minstelønnssatsene, men har et lokalt tillegg på toppen av dem. En garanti som sikrer en jevn økning av minstelønnssatsene vil likevel ha betydning for HK-medlemmenes totale lønn.

Håper på løsning

Forhandlingsleder Pål Nordby har håp om at kravet vil innfris.

– Både Norsk Nærings- og nytelsesmiddelarbeiderforbund og Transportarbeiderforbundet har ulike former for lønnsgarantier i sine avtaler med LA, argumenterer han.

03.05.2010
16.12.2013 13:12