HEDER OG ÆRE: Sture Arntzen satte enormt pris på å bli hedret med utmerkelsen «Pioneren». Forbundsleder Trine Lise Sundnes ga sin forgjenger mange gode ord fra et langt liv i fagbevegelsen.

Martin Guttormsen Slørdal

Sture Arntzen hedret med «Pioneren»

HKs tidligere forbundsleder mottok fagbevegelsens høythengende utmerkelse.
28.05.2018

martin.slordal@lomedia.no

– Det er enormt å få «Pioneren». Det er en bekreftelse og anerkjennelse for den jobben jeg har gjort for fagbevegelsen, sier HKs tidligere forbundsleder, Sture Arntzen til HK-Nytt.

Han satt ved HK-roret fra 1994 til 2013.

Det var under HKs representantskapskapsmøte på Gardermoen i slutten av forrige uke at Sture Arntzen mottok fagbevegelsens høyeste utmerkelse. «Pioneren» kan gis til LO-medlemmer som har gjort en betydelig innsats for og i fagbevegelsen i minst 25 sammenhengende år.

LES OGSÅ: Rødt vil gi Rema 1000 arbeidsgiveransvar

Sture er mer enn tariffoppgjør

Det var forbundsleder Trine Lise Sundnes som overrakte Sture Arntzen utmerkelsen.

– Mange tenker på Sture i forbindelse med tariffoppgjør. Men engasjementet hans i fagbevegelsen er så bredt, sier hun til HK-Nytt.

I sin tale ramset Sundnes opp noe av bredden i sin forgjengers virke; fra hans kamp for å beholde lønnssatser og utvikle lønnssystemer i tariffavtalene, til å sette i gang kampanjer mot sexpress på arbeidsplassene lenge før #metoo så dagens lys og til Arntzens evne til å vise solidaritet utover landegrensene. Her trakk Sundsnes spesielt fram Sture Arntzens engasjement i Bosnia Herzegovina. Arntzen og HK har vært en sentral aktør for at HKs søsterforbund i landet, handelsforbundet STBiH, har kommet på fote igjen etter krigen på Balkan.

– Det er sånne forbundsledere vi vil ha, understreker Sundnes.

Rørt

Og det var en rørt Arntzen som mottok det synlige beviset på «Pioneren», en 25 centimeter kopi i bronse av statuen som står i Youngsbakken ved Folkets Hus i Oslo. Statuen er laget av kunstneren Per Palle Storm.

– Det er godt å tenke på at arbeidet jeg har gjort har betydd noe for mange mennesker, sier Sture Arntzen.

28.05.2018