NATURTALENT: Christopher Beckham, 2. nestleder i HK, tok en vakt på Vinmonopolet på Sartor senter utenfor Bergen under HKs verveuke. HK-medlem Merete Birkelid mener han er et naturtalent bak kassa.

HK på vervetokt hele uka

HK-nestleder Christopher Beckham tok en vakt på Vinmonopolet for å møte medlemmene.
18.09.2019

martin.slordal@lomedia.no

«Vil du ha en pose? Du får ha en fin dag videre!». Det sier HK-nestleder, og for anledningen butikkmedarbeider, Christopher Beckham til en kunde på Vinmonopolet på Sartor senter på Sotra utenfor Bergen.

Det er uke 38, en av to faste uker i året hvor HK setter alle kluter til for å verve nye medlemmer. HK-tillitsvalgte og HK-ansatte besøker denne uka butikker og andre bedrifter fra nord til sør i landet. Men hva gjør egentlig en HK-nestleder bak kassa på Vinmonopolet under verveuka?

– Jeg jobber i Oslo til daglig og er fjernt fra medlemmene i deres arbeidshverdag. Derfor er det viktig at jeg får komme ut på bedriftsbesøk og møte HK-medlemmene der de jobber. Da kan jeg gjøre en bedre jobb for dem i forbundet, sier Christopher Beckham til HK-Nytt.

LESTE DU DENNE?: HK sier nei til lengre åpningstider på polet

Medlemspleie er også viktig

I Vinmonopolet er 78 prosent av de ansatte organisert i HK, forteller Beckham. Butikken på Sartor senter er ikke noe unntak, her er alle medlemmer. Christopher Beckham forteller at uke 38 også handler om å ta vare på de medlemmene forbundet allerede har, og at det er en av grunnene at han velger å jobbe en dag på Vinmonopolet under verveuka.

– Det er viktig å verve nye medlemmer, men det er også viktig å drive medlemspleie. Jeg har det politiske ansvaret for Vinmonopolet i forbundet, og det er viktig for meg å høre hvordan de har det i arbeidshverdagen sin, sier HK-nestlederen.

Artikkelen fortsetter under bildet:

VAKUMLØFTER: Christopher Beckham fikk prøve en vakumløfter på lageret. Den brukes til å løfte tunge esker med flasker. Med den sparer de ansatte ryggene sine. Det krever en del erfaring for å håndtere den riktig. Sant.

Flere medlemmer gir mer makt i møte med arbeidsgiver

Therese Jakobsen er nestleder på Vinmonopolet på Sartor senter. Hun har ansvaret for «opplæringen» av Christopher Beckham denne dagen på Vinmonopolet. Hun synes det er «kjekt» at nestlederen i forbundet kommer innom for å se hvordan de ansatte har det på jobben. Jakobsen er ikke i tvil om hvorfor hun er HK-medlem.

– Det er en trygghet for meg som arbeidstaker, sier hun.

HK vervestrategi i uke 38 er å organisere der forbundet allerede har medlemmer og tariffavtaler. Christopher Beckham forklarer hvorfor.

– Til våren er det hovedoppgjør. Med mange HK-medlemmer bak tariffavtalene våre gir det makt bak kravene når vi samler oss i møte med arbeidsgiverforeningene. Hvis vi ikke får igjennom kravene medlemmene mener er viktige, kan vi streike, forklarer han.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Gir forbundet og klubber en opptur

Christopher Beckham skal sammen med andre tillitsvalgte videre rundt på Vestlandet for å verve i dagene som kommer. Det gleder han seg til.

– HK blir veldig godt mottatt ute på arbeidsplassene. Uke 38 har en positiv effekt både på forbundet og på klubbene på arbeidsplassene, sier han.

Når alle i HK trår til, og er ute på veien og verver, renner også medlemmene inn til forbundet, framholder Beckham. Han opplyser om at forbundet snart runder 73.000 medlemmer.

I 2017 sa Beckham at HK skulle klare å bli 80.000 medlemmer før landsmøtet i 2020. Dette målet kan ryke, men Beckham ser ikke mørkt på det.

– Det er viktig at vi feirer de små seirene på veien. Forbundet har aldri vært større enn det vi er i dag. 80.000 medlemmer er et høytsvevende mål, men jeg lever fortsatt i håpet om at det er mulig, sier han.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

18.09.2019