JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ekspertene svarer:

Kan informasjonen misbrukes?

colourbox.com

Nettsvindel

SPØRSMÅL: Jeg frykter at jeg har mottatt en svindelhenvendelse og kan ha gitt fra meg informasjon som kan misbrukes. Hva skal jeg gjøre?

SVAR: Da er du ikke alene. Det er mange som gir fra seg informasjon, for eksempel for å betale 60 kroner for frakt av en vare som du faktisk har bestilt, men så viser henvendelsen seg å være svindel som traff på «perfekt» tidspunkt. Hvis du har gjennomskuet henvendelsen etter du har gitt fra deg informasjon, men før du godkjente ved bruk av BankID, og det ikke har blitt overført penger ut fra din konto, er du som regel trygg.

Hvis du oppga personnummer eller mobilnummer, er dette normalt ikke tilstrekkelig til å gjøre nevneverdig skade i ditt navn. For sikkerhets skyld kan du også opprette frivillige kredittsperrer som hindrer at kredittopplysningsbyråene kan undersøke dine økonomiske opplysninger før forbrukslån eller kredittkort i ditt navn innvilges. Du kan opprette kredittsperre ved å logge inn med din BankID på kredittopplysningsselskapenes nettsider. De vanligste selskapene er Tietoevry, Experian, Bisnode/Dun & Bradstreet og Creditsafe. Hvis du ikke har BankID, kan du ta kontakt med de ulike selskapene for å få hjelp.

Petter Dines Olsen

Advokatfullmektig og fagansvarlig for ID-tyverisaker i Help Forsikring