Bobbo slått konkurs

Etter drøye fem uker i streik, er det over og ut for Bobbo storkiosk i Tromsø.
18.04.2012
16.12.2013 18:55

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Den 18. april tok Nord-Troms tingrett bedriften under behandling som konkursbo. Det skjedde etter at Handel og Kontor leverte inn en konkursbegjæring på vegne av ett av sine medlemmer. Årsaken til det var at Bobbo-eierne ikke hadde utbetalt lønn for arbeidet hun og de andre HK-medlemmene gjorde før streiken startet. HK fryktet også at medlemmene ikke ville få utbetalt feriepenger og lønn i oppsigelsestiden. Kvelden før rettsmøtet satte eieren selv kroken på døra. Ikke lenge etter at streiken var i gang, startet eierne opphørssalg, og la eiendommen ut for salg.

Handel og Kontor regner med at medlemmene i alle fall vil få lønn og feriepenger gjennom lønnsgarantifondet. Nord-Troms tingrett har utnevnt en bobestyrer, og skiftesamling vil foregå i mai.

Ikke råd til tariff

De fem HK-medlemmene streiket i mer enn fem uker for å få tariffavtale. De ønsket seg høyere lønn og ordnede arbeidsforhold. Men verken forhandlinger eller mekling fikk arbeidsgiveren til å skrive under på avtalen. Eieren, Jan-Magne Karlsen, har hele tiden hevdet at han ikke har råd til å betale tarifflønn, og at de ansatte må finne seg noe annet å gjøre hvis de er misfornøyde med lønna og arbeidsforholdene. 12. mars var streiken et faktum.

Drapstruet streikevaktene

Streiken ved Bobbo storkiosk har vært svært turbulent. Arbeidsgiver Jan-Magne Karlsen har både truet med vold og gått til fysiske angrep på streikevaktene. Ved en anledning dyttet han de streikende og kastet kaffe etter dem. Ved en annen gikk Karlsen løs på to streikevakter, brøt dem i bakken og truet med å skalle dem ned. En ettermiddag truet sønnen til Bobbo-eieren, som også er medeier i kiosken, med å hente geværet.

– Sønnen til innehaveren kom kjørende hit sammen med en kamerat. Gjennom bilvinduet gjorde han tegn med hendene som om han skulle skyte meg. De gikk inn i kiosken og da de kom ut igjen, sa sønnen til kameraten sin at han skulle hente AK-en og skyte. Han sa det høyt så vi skulle høre det, før de satte seg i bilen og kjørte avgårde. Dette synes jeg er veldig alvorlig, det er helt klart en drapstrussel, sier regionssekretær Marius Nilsen til HK-Nytt.

HK har anmeldt sju forhold til politiet, og både streikevakter og vitner har vært til avhør. Bobbo-eierne har også anmeldt de streikende til politiet. Politiet i Tromsø ila innehaveren besøksforbud.

Unik streik

– Denne streiken har vært veldig spesiell. Det er unikt i norsk fagbevegelses historie at en arbeidsgiver har kommet med trusler om vold, utøvd vold, og at det til og med har blitt framsatt en drapstrussel, sier regionssekretær Roger Johansen til HK-Nytt.

Selv om de ansatte ikke får tariffavtale, men mister jobben når Bobbo har gått konkurs, mener Johansen at streiken ikke gikk på et nederlag.

– De ansatte vil jo få lønn og feriepenger de har til gode gjennom lønnsgarantifondet. Og så får vi fjernet Jan-Magne Karlsen som arbeidsgiver. Det er en seier. Han har ingenting som arbeidsgiver å gjøre, sier han.

Roger Johansen skryter av HK-medlemmene som har vært ute i streik.

– Dette er fem vanvittig tøffe mennesker som har stått på for sine rettigheter. Denne streiken kan virke avskrekkende for andre arbeidsgivere. Den viser at Handel og Kontor ikke gir seg, sier han.

Angrer ikke

Rose-Synnøve Høgstad, en av de to tillitsvalgte på Bobbo, står nå uten jobb.

– Det er det som er det kjipe. Det eneste vi ba om var jo en tariffavtale. Men vi gjorde det vi måtte, det angrer vi ikke på. Vi har fått vist at vi står for det vi mener, og at vi var villige til å kjempe for rettighetene våre, sier hun.

Høgstad er glad for at andre ikke er nødt til å arbeide under de samme vilkårene som hun og kollegene har gjort på kiosken.

– Nå er det slutt på å jobbe under minstelønn, uten tillegg og med uforutsigbare arbeidstider her, sier den tillitsvalgte, og skryter av støtten de har fått under streiken.

– Folk tuter, vinker og kommer innom med sjokolade. Og HK har stilt opp og hjulpet oss når vi har trengt det, avslutter hun.

Brev til LO

Innehaver Jan-Magne Karlsen eråpenbart svært lite fornøyd med regionssekretær Roger Johansen. I et brev til LO sentralt går han hardt ut mot Johansen. Ifølge Karlsen har Johansen skjulte motiver for streiken. Han mener at LO ikke er tjent med å ha slike som Johansen i organisasjonen.

– Det viser bare hvor useriøs han er, og jeg har svart LO at det antageligvis er streiken som har tæret på ham, som gjør at han kaster ut slike påstander. Det er tross alt en lovlig konflikt vi har holdt, sier Roger Johansen til avisa Nordlys.

HK-Nytt lyktes ikke med å få en kommentar fra Jan-Magne Karlsen om den siste utviklingen i saken før vi gikk i trykken.

18.04.2012
16.12.2013 18:55