Opphetet EØS-debatt

Debatten om Norge skal si opp EØS-avtalen eller ei bølget fram og tilbake på landsmøtet søndag.
16.09.2012
16.12.2013 20:10

Tre av HKs sju regioner; Øst, Midt-Norge og Nord-Norge har sendt inn forslag til landsmøtet om at Handel og Kontor skal gå inn for at Norge skal si opp EØS-avtalen. Bakgrunnen er misnøye med flere EU-direktiver som har blitt en del av norsk lovgivning. Under søndagens debatt om forbundets faglige og politiske mål de neste fire årene tok mange av delegatene ordet til nettopp denne saken.

Svekker faglige rettigheter

- Norge er ikke en koloni styrt fra Brüssel, vi skal styres av norske folkevalgte. EØS-avtalen undergraver dette. Den tjener ikke medlemmenes beste, men svekker de faglige rettighetene. EØS-avtalen bør erstattes med en handelsavtale som regulerer import og eksport, sa Bjarne Rohde, delegat fra region Nord-Norge.

Sindre Humberset fra region Vest fulgte opp:

- EØS-avtalen skaper problemer for norsk arbeidsliv og undergraver det norske demokratiet, sa han.

Trenger grundigere debatt

Etter mange innlegg fra EØS-kritikere, kom EØS-tilhengerne på banen. Knut Arne Vassdokken fra region Indre Østland var en av dem.

- Å erstatte EØS-avtalen med en snever handelsavtale er lite heldig for Norge. Vi må ikke bygge murer rundt Norge. Da må vi heller gå inn for et EU-medlemskap. Hvis vi skal debattere Norges tilknytning til EU må det gjøres etter en grundigere debatt enn denne, sa han.

Christopher Beckham fra region Vest fulgte opp.

- EØS-avtalen skaper utvikling av velferdsstaten og gir næringslivet gode rammevilkår, sa han og mente som Vassdokken at landsmøtet ikke er klar for å gjøre et EØS-vedtak.

Det fikk både Mona Bjørn fra region Midt-Norge, og Kristine Larsen fra Nord-Norge til å reagere.

- Tre regioner har sendt inn forslag som omhandler Norges tilknytning til EØS. Dette blir også et tema på LO-kongressen, så det burde ikke komme som en overraskelse at debatten kommer opp her. Vi er fullt ut skikket til å ta debatten, sa Bjørn.

Nei fra forbundsstyret

Forbundsstyret har innstilt på å avvise alle forslagene om å kvitte seg med EØS-avtalen. Peggy Hessen Følsvik, 1. nestleder i HK tok også opp denne saken i sin innledning til debatten tidligere på dagen.

- Når forbundsstyret har valgt å avvise disse forslagene er det fordi vi mener at HK som forbund fortsatt er tjent med ikke å ta stilling til spørsmålet om ja eller nei til EØS-avtalen. Vi er et bredt sammensatt forbund med ulike medlemsgrupper som på ulike måter vil bli berørt av et slikt vedtak. HK har derfor gjennom all den tid EU-medlemskap og EØS-tilknytning har vært diskutert, bevisst valgt ikke å ta stilling til dette. Det prinsippet anbefaler et stort flertall i forbundsstyret å holde fast ved, sa hun.

Avgjøres onsdag

Det er altså forventet at denne saken også vil komme opp med full tyngde på LO-kongressen i mai. EØS-motstanderne på HK-landsmøtet ønsker å kunne ta med seg et nei-vedtak i denne saken til kongressen. Avstemningen over denne saken vil trolig ikke finne sted før på onsdag, landsmøtets siste dag.

16.09.2012
16.12.2013 20:10