Arbeidstider viktigere enn åpningstider

Kanskje er det viktigere å få sterkere innflytelse over arbeidstida enn å tviholde på åpningstidene. Det spørsmålet stilte HK-leder Sture Arntzen under sin åpningstale på forbundets landsmøte i dag.
15.09.2012
16.12.2013 20:09

eva.ler.nilsen@lomedia.no

- Jeg vil ikke at våre medlemmer skal jobbe døgnet rundt, men det går an å verne om arbeidstiden på andre måter enn å begrense åpningstiden, sa han.

Utvidete åpningstider

Under sin tale i dag oppsummerte forbundslederen de siste åras kamp mot utvidete åpningstider i varehandelen: Flere butikker har utvidet åpningstidene sine, både på hverdager og helgedager, og kun 40 prosent av arbeidsgiverne i bransjen drøfter arbeidstider med de tillitsvalgte. Varehandelsansatte har fremdeles ikke noe vern mot nattarbeid i arbeidsmiljøloven. Det har ikke gått HKs vei.

Arntzen påpekte også at det er vanskelig å få gehør hos politikerne til å stramme inn på åpningstidene.

Ny strategi?

- Vi må i møte med fakta konstatere at utviklingen ikke har brakt medlemmene våre framover på dette området, sa Sture Arntzen og stilte spørsmål om det er på tide å tenke nytt:

- Er det på tide å velge ny strategi? Kan vi skille åpningstid fra arbeidstid?

Arntzen ønsker at landsmøtet skal debattere om HK skal velge en ny vei som innebærer å jobbe for større innflytelse over arbeidstidene og bedre kompensasjon for arbeid på kvelder og helger, og å droppe kampen mot utvidelse av åpningstider.

- Jeg stiller disse spørsmålene fordi oppsummeringen siden 2000 viser at den strategien vi valgte ikke har brakt oss dit vi ville, sa forbundslederen.

Nå eller aldri

Arntzen mener det er viktig at denne debatten tas nå.

- De siste årene har vist oss at dersom vi blankt avviser alt, så vil det før eller siden komme en deregulering. Og hvis vi ikke ligger i forkant, mister vi alt handlingsrom. Da bestemmer de som vil det annerledes enn oss, alt, sa han til landsmøtedelegatene.

- Kommer vi motparten i møte, kan det være at butikkene holder lenger åpent, også i helger, men da vil vi ha lover og regler som sikrer medbestemmelse over arbeidstida, fortsatte han.

HK vil ikke gi opp kampen for å gi de varehandelsansatte bedre vern mot nattarbeid i loven.

Vertikale avtaler

I forkant av HKs landsmøte har det vært diskutert om vertikale avtaler, hvor alle på samme arbeidsplass har samme tariffavtale, er en fornuftig vei å gå. Sture Arntzen mener det i enkelte tilfeller kan være en riktig strategi. Han brukte HKs butikkoverenskomst som eksempel: Mens bakerne organisert i NNN fikk ti kroner i timen i årets lønnsoppgjør, måtte HK-medlemmene i bakeriutsalgene nøye seg med langt mindre. Denne gruppen er ikke godt organisert.

- I slike situasjoner må vi spørre oss om vi har den rette organiseringa. Vi må aldri låse oss til en statisk organisasjonsform. Det må være hva som gir medlemmene størst gjennomslagskraft som avgjør hvordan vi innretter tariffavtalene i LO, sa han og la med dette ved på bålet i denne debatten som trolig vil få stor plass under landsmøtet.

Lanserte ny reform

Sture Arntzen tok til orde for en ny tariffreform som skal kunne gi ungdom en billett til boligmarkedet.

- Vi kan ikke ha det slik at ungdom som begynner i sin første jobb, skal svi av halve lønna til utleiehaier fordi de ikke kommer inn på boligmarkedet, eller at de tar lån over pipa. Det er på tide med en form for avtalefestet boligsparing. En ordning, der tariffavtalen sikrer et direkte fortrinn for yngre fagorganiserte, sa han.

Arntzen tror også en slik reform vil få flere ungdommer til å organisere seg.

Kritisk til høyrepartiene

Forbundslederen benyttet også anledningen, ett år før stortingsvalget, å rose regjeringen og til å vise til Høyre og Fremskrittspartiets arbeidslivspolitikk. Den er ikke Arntzen særlig imponert over. I punkt etter punkt kritiserte han det han mener er en arbeidstakerfiendtlig politikk; partiene ønsker ikke regulering av franchisevirksomhet, de vil åpne for mer overtidsarbeid, er negative til allmenngjøring av tariffbestemmelser, vil ha nasjonal minstelønn og er imot lovfesting av retten til heltid.

Arntzen mener det langt fra er likegyldig hvem som regjerer.

- Vi trenger et politisk flertall som jobber med oss, understreket han.

Les hele åpningstalen til HK-leder Sture Arntzen.

15.09.2012
16.12.2013 20:09