Garantitillegg

Sofia Ohlson jobber så mye hun kan. Et garantilønnssytem vil sikre at hun får en rettferdig lønn for strevet, mener HK.
16.02.2010
14.12.2013 12:31

Den unge svenske jenta jobber som kunde- og driftsassistent i Røros flyservice på Oslo Lufthavn Gardermoen, i innsjekk og i billettkontoret. Det har hun gjort i halvannet år, før det jobbet hun i Select Service partner samme sted. Da hun gikk ut av gymnaset i Sunne i Värmland for snart tre år siden, var det ingen jobber å få. Studier fristet heller ikke. De skal Sofia ta fatt på til høsten. Kanskje.

– Pengene lokker mer. Dessuten trives jeg så godt i Norge, sier hun.

Bedre enn hjemme

Sofia, eller Fia som hun gjerne kalles, har drøye 207.000 kroner i grunnlønn på heltidsjobben i bakkeselskapet, pluss tjue prosent skifttillegg. Hun kan trygt kalles lavlønnet. I tillegg tar Fia gjerne ekstravakter, i sitt eget selskap eller hos sin tidligere arbeidsgiver. – Jeg synes det er bra å jobbe ekstra. Det er jo derfor jeg er her, sier hun.

Lønna er bedre enn Fia ville hatt i en tilsvarende jobbe i hjemlandet, men prisene er også høyere enn i Sverige. Men Fia vet råd. Nesten all mat handler hun hjemme i Sunne, om lag 20 mil fra Jessheim, der hun bor. Da har hun også råd til å spare litt penger, til å reise, eller til studier, når den tid kommer.

Minstelønn

21-åringen meldte seg inn i HK i høst, først og fremst for å få innboforsikring, men også for å ha noen å støtte seg til om det trengs. – Det har vært litt tull med lønningene i Røros flyservice. Jeg skulle gått opp i lønn etter et halvt år i bedriften, men det har ikke skjedd. Dessuten er det mange av kollegene mine som klager over at de ofte får for lite lønn. Det har heldigvis ikke hendt meg, sier hun.

Andreas Bøckmann er konserntillitsvalgt i selskapet. Han mener et garantilønnssystem i luftfartsoverenskomsten ville sørget for en bedre lønnsutvikling. – I Røros flyservice går alle som ikke får ekstra tillegg for å jobbe ved «gaten» eller ankomst, på minstelønn. Selv om overenskomsten vår slår fast at vi skal ha et stillingsvurdert lønnssystem, har vi ikke lykkes med å få det på plass hos oss, sier Bøckmann.

Det betyr at alle, uansett ansiennitet, har den samme lønna.

Stor fordel

Et garantilønnssystem kan utformes på ulikt vis. Hensikten er å knytte lønnsutviklingen opp mot et annet område, slik at én gruppe ikke blir hengende etter år etter år. HK har siden 1996 hatt en lønnsutviklingsgaranti i sine avtaler med arbeidsgiverforeningene HSH og Samfo, og oppsummeres, i alle fall fra HKs side, som en suksess. Ifølge garantien skal høyeste minstelønnssats utgjøre 92,3 prosent av lønnsgjennomsnittet for et utvalg arbeidstakere i de to tariffområdene. Når den ikke gjør det, heves satsen. Nå vil forbundet ha garantilønnsordninger i flere overenskomster.

– Nøyaktig hvordan en slik garantilønnsordning for oss skulle utformes, er jeg ikke sikker på, men det ville i alle fall sørge for at vi fikk den samme prosentvise lønnsøkningen som andre. Et slikt system ville vært en utrolig stor fordel, sier Andreas Bøckmann til HK-Nytt.

Misnøye

Folk er misfornøyd med lønna i Røros flyservice, forteller Bøckmann. Det er det flere grunner til. Da bedriften overtok bakkeoperasjonen for Norwegian fra Proffice Aviation i 2007, hadde de ansatte med seg en avtale om at de skulle ha 1,5 prosent årlig lønnsvekst. Den avtalen har Røros flyservice sagt opp nå.

Andreas Bøckmann tror medlemmene er villige til å streike for høyere lønn i år. – Det vil jeg tro, ja. Det snakkes mye i gangene, sier han.

16.02.2010
14.12.2013 12:31