FEIL MEDISIN: Studentene trenger mer stipend, ikke mer lån, mener Camilla Martinsen, leder i HKs ungdomsråd.

Erlend Angelo

Regjeringens krisepakke til studentene er for dårlig, synes HK

Kunnskapsdepartementet er klar med sin hjelpepakke til studenter som brått står uten biinntekter på grunn av koronaviruset. Ikke godt nok, sier HKs ungdomsrådsleder.
27.03.2020
27.03.2020 10:19

Hjelpepakken innebærer at studentene får utbetalt lån og stipend for mai og juni sammen med utbetalingen for april.

For en student som mottar fullt lån og stipend, utgjør dette 27.550 kroner, opplyser Kunnskapsdepartementet.

– Dette er et tiltak som på kort tid gir studentene mer å rutte med, sier Henrik Asheim (H), minister for forskning og høyere utdanning, i en pressemelding.

Flere tusen HK-medlemmer har søkt om å slippe kontingent

Rammes hardt

Studenter som trenger ekstra penger på grunn av inntektsbortfall, kan i tillegg velge et ekstra lån fra Lånekassen på 26.000 kroner.

– I likhet med andre borgere blir også studenters økonomi rammet av den lammende pandemien. De sitter heldigvis igjen med studiestøtten, men for mange er ikke det alene nok til å dekke faste utgifter, påpeker Asheim.

Kunnskapsdepartementet har også bestemt seg for å utsette fristen for å søke ordinært lån og stipend hos Lånekassen. Ny frist blir 15. april. De som ennå ikke har søkt for dette semesteret, kan dermed fortsatt gjøre det, og studenter som har søkt om mindre enn maksbeløpet, kan søke om mer.

Fem tips for et godt hjemmekontor: – Husk å ta nok pauser!

– Som å gi studentene et MasterCard

Camilla Martinsen, leder i HKs ungdomsråd, er ikke fornøyd med tiltakene rettet mot studentene.

– Man bedrer ikke studentenes økonomiske situasjon ved å dynge dem ned i gjeld. Dette er som å gi studentene et MasterCard. Det er ikke det de trenger, sier hun til HK-Nytt.

– Studentene trenger bedre stipendordninger, ikke mer lån, sier Martinsen.

Ungdomsrådslederen peker på at HK har mange studenter som medlemmer. De har ofte deltidsjobb i butikk.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Strykkarakter fra Ap

Også Arbeiderpartiet mener regjeringen burde ha gitt studentene mer stipend i stedet for å bare øke gjelden deres.

– Jeg er veldig skuffet over at regjeringen går inn for en ordning som kun gir studentene mer lån og gjeld, sier Arbeiderpartiets utdanningspolitiske talsperson Torstein Tvedt Solberg om den nye hjelpepakken for studenter.

– Arbeiderpartiet har hele tiden ment at stipend er den optimale løsningen. Det er tross alt snakk om studenter som får bortfall av inntekt på grunn av krisen, da er ikke et lån godt nok, sier han.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

27.03.2020