JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nett og slett en revolusjon?

Når du og jeg bestiller matvarer på nett, kan det føre til færre butikkjobber – og flere lagerjobber.
GJØR JOBBEN FOR FOR DEG: Maximilian Petterson plukker varer rett i posen for kundene som har sittet hjemme og bestilt sine dagligvarer på nett.

GJØR JOBBEN FOR FOR DEG: Maximilian Petterson plukker varer rett i posen for kundene som har sittet hjemme og bestilt sine dagligvarer på nett.

Martin Guttormsen Slørdal

lene.svenning@lomedia.no

Det ligner jo litt på en butikk, lokalet er fylt med hylle på hylle med matvarer. Men i mellom dem flyr det unge jenter og gutter med hver sin tralle som de fyller opp med matvarer bestilt på nett av deg og meg. I fjor høst var de 75 ansatte på Kolonials lager på Kalbakken i Oslo, nå er de 200 som jobber døgnet rundt for å dekke den stadig økende etterspørselen. Her fylles hyllene med varer av ett team, et annet plukker varer, et tredje har ansvaret for lasting av bilene, og et fjerde sørger for at infrastrukturen fungerer. Selskapet er i ferd med å vokse seg ut av lokalene etter bare et år. Snart flytter de fra 2.500 kvadratmeter her, til 13.000 kvadratmeter på Icas gamle lager på Karihaugen lengst nord i hovedstaden.

Maten på døra

Er det en aldri så liten revolusjon vi ser på lageret på Kalbakken? Eller er det en flopp?

For selv om nettselskapet øker omsetningen uke for uke, omsetter det nå i april, på sitt største så langt, for åtte millioner kroner i uka. Det er like mye som ti gjennomsnittlige matbutikker i Norge omsetter for i samme periode. Her til lands har vi mer enn 400 matbutikker, som fullstendig domineres av store kjeder, eid av Norgesgruppen, Coop og Rema 1000.

Kolonials idé, som også deles av konkurrentene, som marked.no, Rett hjem og matnet.no, er at forbrukerne kan bestille matvarer på nett og få dem levert på døra mot et transporttillegg. Eller du kan hente varene selv på egne steder, som oftest en bensinstasjon. Slik sparer du mye tid. Ifølge Karl Munthe-Kaas, daglig leder i Kolonial, bruker vi halvannen time hver uke i dagligvarebutikken, mens bestilling på nett kun tar noen få minutter. Prismessig hevder de å kunne konkurrere med de fysiske butikkene. Vareutvalget skal være større enn lavpriskjedenes.

VOKSER: Daglig leder Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no forteller om en enorm etterspørsel etter å få dagligvarer levert hjem.

VOKSER: Daglig leder Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no forteller om en enorm etterspørsel etter å få dagligvarer levert hjem.

Martin Guttormsen Slørdal

Digitalt modne

Karl Munte-Kaas sammenligner Norge med Storbritannia. På den andre siden av Nordsjøen foregår 6 prosent av all dagligvarehandel på nett. Tallet er 10 prosent hvis vi bare ser på byene. Men kan det bli såpass i Norge, vi har da langt flere dagligvarebutikker her til lands enn i Storbritannia?

– Det har lite med saken å gjøre. Dette handler om hvor digitalt modne vi er. Nordmenn er et nettvant folk som allerede handler mye på nettet, sier han.

Men hva vil skje dersom kundene lar handlenettet bli liggende hjemme og heller handler via nettet? Kan vi vente oss butikkdød?

Det vil antakeligvis skje uansett, mener Munthe-Kaas, for det er en overetablering av dagligvarebutikker i Norge. Men netthandelen vil skape mange nye arbeidsplasser, på lager, og som sjåfører, framholder han.

– Det er ingen grunn til å være bekymret for sysselsettingen. Vi bruker ikke mindre arbeidskraft enn butikkene, sier han.

Venter på fagbevegelsen

Foreløpig leverer Kolonial bare til kunder på Østlandet. På sikt planlegger selskapet å bygge flere lagre, trolig i Bergen, Trondheim og Kristiansand, kanskje til og med i Tromsø. Bedriften har meldt seg inn i NHO. Men så langt har ingen sett snurten av fagbevegelsen.

– De er hjertelig velkomne. Det er en naturlig del av å vokse, sier Jon Kåre Stene, operasjonssjef på Kalbakken.

De ansatte har så vidt snakket om å organisere seg, men de har ikke gjort noe med det. Det forteller lagermedarbeider Maximilian Petterson til HK-Nytt. Selv er han medlem av Niso, forbundet for idrettsutøvere. Petterson jobber deltid på Kolonial, først og fremst spiller svensken ishockey på eliteserielaget Frisk-Asker.

– Jeg trives veldig bra her, det er kult å jobbe et sted hvor det skjer mye, sier 21-åringen.

De andre ansatte, mange unge, svenske, HK-Nytt snakker med, sier omtrent det samme.

– Hvis du har ansatte som trives får du så mye igjen for det. Vi vil skape en arbeidsplass hvor de ansatte føler seg respektert og verdsatt, sier Jon Kåre Stene.

FOR LITE PLASS: Snart skal operasjonsjef Jon Kåre Stene og de 200 lagerarbeiderne flytte til Icas gamle lager.

FOR LITE PLASS: Snart skal operasjonsjef Jon Kåre Stene og de 200 lagerarbeiderne flytte til Icas gamle lager.

Martin Guttormsen Slørdal

Suksess i vente

Professor Bendik Samuelsen ved Institutt for markedsføring ved BI tror matvarer på nett kan bli en suksess.

– Vi har vendt oss til å kjøpe det meste på nettet, og det er derfor ingen grunn til å tro at ikke også matvarer etter hvert skal kunne bli vanlig å kjøpe digitalt, sier Samuelsen til Aftenposten.

– Det vil være lettvint for mange å heller kjøpe sine faste varer på nettet, og jeg tror derfor at mange vil være villige til å betale for å få varene levert på døren, hevder han.

Forutsetningene er at prisene er gode og at leveringen er effektiv, mener Samuelsen.

BI-professoren understreker overfor Aftenposten at flaskehalsen vil være logistikken, og at det kan gi betydelige regionale forskjeller i netthandelstilbudet.

MANGE NYE: I høst var de 75 ansatte på Kolonials lager, i dag er de 200.

MANGE NYE: I høst var de 75 ansatte på Kolonials lager, i dag er de 200.

Martin Guttormsen Slørdal

Vender tommelen ned

Odd Gisholt, høgskolelektor ved det samme lærestedet, BI, har liten tro på de nye nettbutikkene. Deres tjenester vil bli for dyre for norske forbrukere, mener han.

– De leker butikk. De kommer ikke til å tjene penger på det. Mange kommer til å gå under, gå konkurs, kanskje en og annen vil overleve, spår han.

De fysiske butikkene har lite å frykte fra netthandelen, mener Gisholt.

– Norge har høyest dagligvarebutikk-tetthet i Europa. Det er ingenting som er mer effektivt enn at du og jeg plukker og henter varene våre selv i butikkene. Det er ikke så morsomt, men det er veldig fort gjort, sier han.

Odd Gisholt spår at konkurransen mellom de ulike nettbutikkene vil ende i det han kaller et blodbad. Selv om nettbutikkene slipper utgifter til fysiske butikker, vil kostnadene fremdeles være for høye til at de klarer seg i konkurransen, mener han.

I mellomtiden tikker bestillingene inn.