I STREIK: Kine Kaspersen og Mona Hammerø vil ha en slutt på urettferdig lønn i handelen.

Lene Svenning

Streiker for rettferdighet

Kine Kaspersen og Mona Hammerø synes fire års utdanning og fagbrev skal synes på lønnsslippen. Derfor streiker de.
30.08.2014

Arbeidsgiverforeningen NHO ville ikke gå med på Handel og Kontors lønnskrav under meklingen om ny tariffavtale for ansatte i bakeriutsalg, blomsterbutikker, gullsmeder, slakterforretninger, glassverk og andre såkalte produksjonsutsalg.

Klokka 06.00 lørdag morgen gikk derfor 205 av HK-medlemmene som omfattes av denne tariffavtalen ut i streik.

Urettferdig

Da HK-Nytt besøkte Drivstua gartneri i Trondheim lørdag formiddag, satt Kine Kaspersen og Mona Hammerø streikevakt foran butikken. De er to av åtte streikende ved denne bedriften. Butikken er åpen, i dag jobber ekstravakter og noen fra eierens familie.

Kaspersen og Hammerø synes ikke det er noe gøy å måtte streike for sine lønnsvilkår, men de sier begge to at det er nødvendig for å få bukt med urettferdig avlønning innenfor handelen.

– Transportarbeiderforbundet fikk opp lønna for sine medlemmer, men vi som er en kvinnedominert bransje fikk det ikke. Jeg synes det skal være likestilling mellom kjønnene, sier Kine Kaspersen.

Hun synes dessuten det er urettferdig at de ansatte i matbutikkene har langt mer i lønn enn dem.

Utdanning må betales

Mona Hammerø er enig. Lønnsforskjellen på flere tusen kroner i måneden skyldes at bedriftene de jobber i er organisert i forskjellige arbeidsgiverforeninger som har ulike tariffavtaler med Handel og Kontor. Butikkoverenskomsten, som de streikende er omfattet av, har langt dårligere lønnssatser enn avtalen de ansatte i varehandelen har.

– Vi har tross alt fire års utdanning og fagbrev. Da føles det urettferdig at de på Mega tjener mer enn oss. Det er ikke noe artig å sitte her, men vi gjør det for å få en mer rettferdig lønn, sier Hammerø til HK-Nytt.

Langvarig?

HK-leder Trine Lise Sundnes uttaler til mediene lørdag at streiken kan bli langvarig dersom NHO ikke tar til fornuften. HK akter ikke å gi seg på at lønnsbestemmelsene i tariffavtalene skal harmoniseres, og at HK-medlemmene skal ha de samme vilkårene som mennene organisert i Transportarbeiderforbundet.

De to jentene utenfor Drivstua gartneri er også forberedt på en langvarig konflikt.

– Vi har satt opp streikevaktlister for en uke, men vi må nok sette opp mer, sier Kine Kaspersen, som sitter i streikekomiteen.

NHO: Ikke en kvinnesak

Forhandlingsleder Elisabeth Lea Strøm i NHO avviser at saken har med kjønn og lønn å gjøre. Hun mener det ikke er mulig å gå med på lønnsgarantier for framtida i denne bransjen.

– Dette handler om lønnsevne. Vi kan ikke forhandle fram et resultat som innebærer at en rekke av våre medlemsbedrifter må legge ned, sier hun i en pressemelding.

30.08.2014