PÅ SØNDAG KAN DET BLI STREIK: Onsdag møtes LO og NHO til mekling i årets lønnsoppgjør. Blir de ikke enige, blir det storstreik fra søndag.

Erlend Angelo

HK-medlemmer forbereder seg på storstreik

Over 30.000 LO-medlemmer går søndag ut i streik dersom LO og NHO ikke blir enige i årets lønnsoppgjør.
03.04.2018

hk-nytt@lomedia.no

Like før påske brøt LO forhandlingene med arbeidsgiverne i NHO. Nå har også den frivillige meklingen havarert. Onsdag formiddag starter riksmekleren jobben med å få partene til å bli enige. Fristen er midnatt førstkommende lørdag. Blir de ikke enige, går rundt 30.000 LO-medlemmer i en rekke bedrifter og bransjer ut i streik fra søndag morgen.

Hovedkravet fra LO er økt kjøpekraft, forbedringer i pensjonen og bestemmelser som skal demme opp for sosial dumping i industrien.

LES OGSÅ: LO krever bedre pensjon og mer lønn

Siden dette oppgjøret er samordnet på LO-siden, vil en streik omfatte mange av LOs medlemmer i privat sektor. LO har i dag offentliggjort sitt første streikeuttak, som vil gjelde fra søndag morgen. Her er lista over hvilke bedrifter som vil bli rammet av en eventuell streik.

Handel og Kontor har flere tariffavtaler med NHO, og er en del av dette tariffoppgjøret. Forbundet har i første omgang varslet at de vil ta ut medlemmene sine i streik på totalt 89 bedrifter. HK-medlemmene jobber i ulike industribedrifter, mediebedrifter, transportbedrifter og i idrettsorganisasjoner.

Blir konflikten langvarig, kan streiken bli trappet opp.

Her er de bedriftene hvor HK har varslet streik for sine medlemmer

LES OGSÅ: 18 år siden sist: Slik var forrige storstreik

03.04.2018