Petter André Holgersen, Sissel Tinnlund, May-Britt Johansen, Gunn Marie Blunck, INger Sten og Egil Flobergseter streiket i nesten fire uker før bedriftsledelsen undertegnet tariffavtale med HK.

Bjørn A. Grimstad

Forbo-ansatte fikk tariffavtale

Streiken ved Forbo flooring er over. Tirsdag ettermiddag undertegnet bedriftsledelsen tariffavtale med Handel og Kontor.
22.05.2013
27.08.2015 20:00

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Etter knappe fire uker i streik, kan HK-medlemmene i Forbo flooring ta av seg de gule vestene.

– Her var det jubel da vi fikk beskjeden, forteller Inger Sten, talskvinne for de åtte HK-medlemmene i den sveitsisk-eide bedriften.

Nå vil de ansatte få den lønnsutviklingen og innflytelsen på arbeidsplassen som de har ønsket seg.

Også regionsekretær Jens Knapstad i HK er glad for utfallet av streiken.

– Det er veldig gledelig at arbeidsgiveren har tatt til fornuft. En streik er ikke noe en tyr til med glede, men den førte fram. Jeg er glad den ikke varte lenger enn den gjorde, sier han til HK-Nytt.

Spent

Daglig leder Morten Aarhus er knapp i sin kommentar.

– Vi er fornøyd med at streiken er over, og at vi nå kan fokusere på virksomheten, sier han etter at han har undertegnet og sendt tariffavtalen til HK.

Onsdag møter de ansatte på jobb igjen. Inger Sten er spent.

– Vi har en jobb foran oss for å få tariffavtalen til å fungere lokalt. Det kan bli krevende, sier hun.

Stor støtte

Både Sten og Knapstad er fornøyd med gjennomføringen av streiken.

– Det har gått veldig bra. Streiken har knyttet oss veldig sammen. Og vi har fått en helt fantastisk støtte fra andre, vi har hatt besøk hver eneste dag, forteller Inger Sten.

– Vi har fått mye støtte fra forbund og foreninger. Streiken har vært med på å synliggjøre fagbevegelsens styrke, mener Jens Knapstad.

Førstkommende mandag skulle Transportarbeiderforbundene i Norge og Sverige sette i gang en betinget sympatiaksjon. Da ville ikke lenger varer til Forbo bli ekspedert. Knapstad tror det har hatt betydning for at Forbo undertegnet avtalen nå.

Det vil imidlertid ikke ledelsen i Forbo flooring kommentere.

Viktig seier

Forbundsleder Sture Arntzen i HK mener utfallet av streiken er en seier for hele fagbevegelsen.

– Den støtten de streikende har fått fra hele landet er av de sjeldne. Ikke minst at de var tilstede på LO-kongressen og fikk støtte derfra, gjorde inntrykk. Det må det også ha gjort på arbeidsgiveren, sier Arntzen som tror det bidro til at tariffavtalen nå er undertegnet.

– Dette er en utrolig viktig seier for faglige rettigheter, sier han.

Nå håper HK-lederen at partene finner gode samarbeidsformer som er til både de ansatte og bedriftens beste.

22.05.2013
27.08.2015 20:00