FLERE BØR GJØRE SOM OSS: Jack Mjør og Lars Hansen gjennomførte lokale lønnsforhandlinger ved Elkjøp i Tønsberg. De håper flere bedrifter gjør det samme.

Elkjøp-ansatte fikk mer å rutte med etter lokale forhandlinger

HK-klubben ved Elkjøp i Tønsberg sørget for et ekstra lønnspåslag i år. Det er de alene om i elektronikkjeden.
25.06.2015

martin.slordal@lomedia.no

Få bedrifter i varehandelen gjennomfører lokale forhandlinger, det er som oftest resultatene etter de sentrale oppgjørene som avgjør hva de ansatte får i lønnsøkning. Dette ville HK-klubben ved Elkjøp i Tønsberg utfordre.

Leder og nestleder, Lars Hansen og Jack Mjør, mener det er rett og rimelig at de ansatte får sin del av den lokale kaka. De krevde derfor forhandlinger med ledelsen i bedriften på vegne av sine 22 HK-medlemmer.

Prioriterte de trofaste

Resultatet er de godt fornøyd med: De fikk på plass et tillegg som sikrer ansatte med minst 15 års ansiennitet nærmere ti kroner mer i timen. Dette betyr at de med lengst erfaring i bedriften kan glede seg over 25.000 kroner mer i årslønn etter årets sentrale og lokale lønnsoppgjør.

At de prioriterte lang ansiennitet, begrunnes slik:

– Bedriftene bør se nytten av at ansatte blir lenge på en arbeidsplass. Da må de opp i lønn. I dag kan en med høyskole eller annen utdanning gå rett inn på det høyeste lønnstrinnet. Det er ikke rettferdig for de som er trofaste og har vært på arbeidsplassen lenge, sier Lars Hansen.

Handler om å tørre

Klubben ved Elkjøp i Tønsberg er den eneste i kjedens butikker som har gjennomført lokale forhandlinger. Hansen og Mjør mener det handler om litt mot.

– Ansatte i bedrifter med tariffavtale bør bruke retten de har til å føre lokale forhandlinger. Det er viktig å tørre å gjøre dette. Man har ikke noe å tape, og man klarer alltid å hente ut litt ekstra, sier Lars Hansen.

Nøkkelen er gode forberedelser, mener de to i klubbledelsen. Selv brukte de lang tid på regnestykkene før de møtte butikksjefen ved forhandlingsbordet. De to HKerne skryter av den lokale ledelsen, som de mener var en god forhandlingsmotpart. Skryte gjør også Erling Hagen i HKs forhandlingsavdeling. Han er svært fornøyd med initiativet til de HK-tillitsvalgte i Tønsberg.

– Lokale lønnsforhandlinger skal skje i bedrifter med tariffavtale, men det skjer ikke så ofte i varehandelen. Det er gledelig at det ble gjennomført lokale lønnsforhandlinger i Elkjøp, sier Hagen til HK-Nytt.

Avtale er viktig

Lars Hansen og Jack Mjør oppfordrer kollegene i resten av Elkjøpkjeden til å få på plass en tariffavtale. Det fikk de selv i november i fjor, og årets lokale lønnsforhandlinger er bare ett av flere positive effekter av avtalen.

– Med en tariffavtale på plass får du også ansatte som yter mer på arbeidsplassen, hevder Jack Mjør.

– Du får en stemme i bedriften, og du har rett til å bli hørt. Det er det viktigste med tariffavtalen. Da kommer lokale lønnsforhandlinger av seg selv, sier Lars Hansen.

25.06.2015