Søndags-nei i Rema

Selv om flere og flere butikker holder åpent på søndager, betakker Rema 1000 seg.
20.02.2012
16.12.2013 18:26

Ifølge avisen Vårt Land har nå 324 dagligvarebutikker åpent sju dager i uka. Så lenge de holder seg under 100 kvadratmeter, er det lov. Disse butikkene kalles Brustad-buer.

Bør være fridag

Handel og Kontor er en kjent motstander av søndagsåpne butikker. Forbundet ønsker at medlemmene skal slippe å jobbe på ukas siste dag. Nå får HK støtte fra en av Norges største kjeder; Rema 1000. Bare tre Rema-butikker har åpent på søndager, og det skal bare være for å teste markedet.

– Ideelt sett mener vi at søndagen burde være fri. Det handler mye om fritiden til de som jobber i butikkene. I tillegg tror jeg vi hadde klart å tåle én handlefri dag i uka, men dette er nok en utvikling som det er vanskelig å snu, sier Tom Kristiansen, administrerende direktør i Rema 1000 til Vårt Land.

Neppe søndagsåpent

Han er ikke fornøyd med dagens regelverk.

– Det lovverket som er i dag er urettferdig. Enten bør man ha én handlefri dag i uka, eller så bør man ha total frihandel. Sånn det er i dag tøyer mange lovverket, og det er vanskelig å følge opp, fortsetter han.

Ifølge Vårt Land tviler Kristiansen på at Rema 1000 vil melde seg på i konkurransen om søndagskundene, men presiserer at kjeden vil følge utviklingen i markedet nøye.

Mange er enige

– Flott! Det er kjempefint at Rema 1000 tar bladet fra munnen, sier informasjonssjef Ove Magnus Halkjær i Handel og Kontor til HK-Nytt.

Han er ikke overrasket over Rema-sjefens holdninger. Halkjær forteller at mange butikkjeder tar kontakt med HK om det samme, men at de ikke vil gå ut offentlig med sin misnøye med lovgivningen.

– De uttrykker bekymring. De tjener ikke penger på å holde åpent på søndager, og loven fungerer ikke, det sklir ut. Se bare på diskusjonen om definisjonen av hagesentre, eller på de spesialkonstruerte søndagsbutikkene enkelte kjeder har laget, sier han.

Må finne løsning

Arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene må sette seg ned sammen med myndighetene og blir enige om en løsning, mener Halkjær.

– Vi må sørge for at bransjen får like konkurransevilkår, sier han.

Informasjonssjefen håper flere butikkjeder vil komme ut av skapet og utrykke sin misnøye med søndagsåpent.

20.02.2012
16.12.2013 18:26