Sykes-oppskriften

HK-klubben i Sykes har gått fra sju til 64 medlemmer siden jul. Hva er det de har gjort?
24.06.2014
09:59
27.08.2015 20:00

lene.svenning@lomedia.no

Det er så vidt vi tør å gå inn i det åpne landskapet. Her er det travelt, advarer HK-tillitsvalgte Lene Vadseth og Agnethe Bjørge. De ansatte i Sykes sitter på rekke og rad, bare adskilt av skillevegger mellom arbeidsplassene. Alle er utstyrt med pcer og telefoner med headset. Opp stiger en jevn summing fra alle de pågående telefonsamtalene. Ei lystavle på veggen viser hvor lang tid kundene venter på svar. Akkurat nå er det for lenge.

Bedriften, som er kundesenteret til Canal Digital, har 120 ansatte, men slett ikke alle er på jobb samtidig. De ansatte går fem ulike skift, for her er det åpne linjer fra morgen til langt på kveld, 365 dager i året.

Nær tidobling

Det har skjedd store endringer i Sykes i Norge, som både har kontorer i Bodø og her i Fyllingsdalen i Bergen. Tidligere var bedriften flyselskapet SAS’ kundesenter, men i fjor var den tiden over, og Sykes overtok som kundesenteret til Canal Digital. Mange nye ble ansatt, deriblant Lene Vadseth og Agnethe Bjørge. Vadseth var allerede medlem i Handel og Kontor, hun kom fra jobb i en Rimi-butikk. Luftfartens funksjonærforening hadde da en egen klubb i Sykes, men hun ville heller fortsette HK-medlemskapet. Sammen med andre som også var medlemmer i HK, stiftet de en klubb. Lene Vadseth og Agnethe Bjørge ble valgt som tillitsvalgte, og begynte å rekruttere kollegene sine. Og det har gått unna. I desember var de sju medlemmer, nå er de 64. Så langt.

– Vi skal organisere resten også, sier de.

Trygghet og tilgjengelighet

Hvordan får de to tillitsvalgte til å verve så mange nye medlemmer? Jo, de snakker med hver og en av de ansatte. Når det foregår nyansettelser, får de presentere seg på introduksjonskurset.

– Vi gjør oss synlige fra første arbeidsdag, men er ganske nøytrale når vi ønsker velkommen. Så bruker vi pausene til å snakke med den enkelte, forteller de.

For mange unge er dette deres første arbeidsplass. Da må de tillitsvalgte gjerne fortelle om hva en fagforening er. De som er eldre er ofte opptatt av hvilke fordeler man har som fagorganisert, og stiller spørsmål om forsikringene i medlemsskapet og de som tilbys gjennom fordelsprogrammet LOfavør. Spesielt bilforsikringen er populær, og det er kanskje ikke så rart siden det store flertallet av de ansatte er menn i 20-årene. Her er Agnethe Bjørge blitt som ekspert å regne. Men det er ikke det som er viktigst.

– Vi tilbyr trygghet og tilgjengelighet. Alle vet at de kan komme og snakke med oss når som helst. Kanskje har de fått dårlige tilbakemeldinger på jobben de gjør, er blitt syke, eller trenger fri til eksamen. Da er det godt å ha noen å snakke med, som ikke er sjefen. De vet at de kan ringe meg, også når jeg ikke er på jobb. Og har jeg ikke svar på det de spør om, skaffer jeg meg det, sier Vadseth.

– Og de vet at de har støtte fra oss om det skulle oppstå konflikter, legger Bjørge til.

Omsorg og forhandlinger

Arbeidsdelingen mellom de to er klar. Mens Lene Vadseth er den som tilbyr omsorg og samtaler, tar kollega Bjørge seg av møter med ledelsen. I januar undertegnet Sykes tariffavtale med Handel og Kontor. Nå driver HK-klubben med lokale lønnsforhandlinger. Skiftplanene drøftes også med ledelsen, de må tilpasses kundene. HK-klubben informerer medlemmene sine om det som foregår per e-post, medlemsmøter er det vanskelig å få til, siden det alltid er noen som er på jobb.

Samarbeidet med ledelsen er godt, forteller de. Det tror de også er viktig for de ansatte.

Forsikringer og tillitsvalgte viktigst

Frithjof Roaldsø tar seg tid til en liten prat mellom slagene. Han har vært HK-medlem i ti-elleve år allerede. Det har han vært siden han jobbet i bank- og forsikringsbransjen. Roaldsø fortsatte medlemskapet han da han begynte i Sykes.

– Jeg valgte en organisasjon hvor jeg har en million andre LO-medlemmer i ryggen, sier han.

Joakim Søilen meldte seg inn i HK i februar. Han har også vært fagorganisert før, da han jobba som bussjåfør.

– Det gir meg trygghet på arbeidsplassen. Blir det begått urett, har vi et apparat i ryggen. Dessuten får vi en god bilforsikring, smiler han.

Kollega Simon Måseide har også har meldt seg inn i HK - mest fordi Lene maste, fleiper han. Han framholder både forsikringsordningene og tillitsvalgte som de viktigste fordelene ved medlemskapet.

– Lene og Agnethe har gjort mye for oss, det setter vi stor pris på. De slåss for det de mener, sier han.

Diskuter gjerne saken i kommentarfeltet! Bruk fullt navn, vær saklig og vis respekt for andres meninger. Bruk vanlig folkeskikk og husk at det du skriver blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler.

Vennlig hilsen redaksjonen

24.06.2014
09:59
27.08.2015 20:00