LITEN, MEN AKTIV KLUBB: Dette er dagens HK-klubb på Norske Skog: Ann Kristin Selli, Greta Langås, Gina Søraker og Janne Johansen.

Martin Guttormsen Slørdal

Fra stor til liten klubb

På Norske Skog i Skogn er det kun fire HK-medlemmer igjen.
07.12.2018

SKOGN:

Det ryker fra pipene til Norske Skogs papirfabrikk på Skogn, døgnet rundt. Der, mellom E6 og Trondheimsfjorden ligger hjørnesteinsbedriften som et landemerke. Dette har vært arbeidsplassen til Ann Kristin Selli, Greta Langås, Gina Sør­aker og Janne Johansen i mange år, Langås og Johansen har jobbet her i hele 40 år. De jobber alle med lønn og regnskap. I storhetsdagene var de over 600 ansatte, i dag er de 359. Selv om bedriften har nedbemannet kraftig, produserer de like mye papir.

Også administrasjonen har merket «slankingen». HK-klubben, som for noen år siden talte tolv medlemmer, består i dag av disse fire. At IT-avdelingen ble flyttet til Filippinene er en av grunnene til at de plutselig ble færre. Men selv om de er få, er klubben aktiv. De røkter tariffavtalen sin. Selli er tillitsvalgt, og er akkurat ferdig med de lokale forhandlingene. De er hun sånn passe fornøyd med, men innser at det ikke er rom for de store lønnstilleggene i en bedrift som er konkurranseutsatt.

Ingen av de fire HK-medlemmene har planer om å bytte jobb. Gina Søraker, som startet i sin første jobb her i 1987, er tilbake etter å ha jobbet et par andre steder.

– Jeg håper å kunne bli her til jeg blir pensjonist. Jeg higer ikke etter noe annet, sier 52-åringen.

Mitt favorittuttrykk

Rat = søppel