Erlend Angelo

Det gode øyliv

For sju år siden flyttet Laila Dahlstrø til Ytterøya og fikk jobb på Rampa. Herfra reiser hun aldri.
07.12.2018

YTTERØY:

Det tar en halv time med ferja fra Levanger til Ytterøya, Trondheimsfjordens perle. Ifølge HK-medlem Laila Dahlstrø finnes det ikke et bedre sted å bo enn øya med 550 innbyggere.

– Når du kommer deg på ferja på Levanger, senker skuldrene seg. Ytterøya er en fantastisk plass, det er som å komme til en annen verden, skryter hun.

Dahlstrø flyttet fra Levanger til Ytterøya i 2011 («Det var kar, det»). Den gangen jobbet hun som butikkmedarbeider på Ica og senere Meny på Levanger, men arbeidstidene og ferjetidene passet håpløst dårlig sammen. Så fikk hun en telefon fra sjefen på Rampa, øyas kombinerte storkiosk, restaurant, pub og selskapslokale. Kunne Laila begynne å jobbe er? Det kunne hun.

Her jobber Laila i halv stilling, hun er halvt ufør etter en ryggoperasjon. Til sammen er det om lag 15 mennesker i arbeid på Rampa, de fleste av dem leies inn til selskapsservering. Fem har litt større stillinger, som Laila. HK-medlem har hun vært i mange år, siden tiden i dagligvarebransjen. Da var hun også tillitsvalgt. Her er hun er alene om å være fagorganisert. Tariffavtale har de heller ikke på Rampa.

– Det er jo tåskåt, det, innrømmer hun – altså toskete.

For det meste lager Dahlstrø mat, men her i huset trår man til der det trengs. Det er en slags leveregel på Ytterøya, forstår vi.

– Samholdet på øya er helt utrolig. Er det noe som skal gjøres, stiller folk opp. Det gjelder alle; hyttefolk, bønder eller andre. Her er vi som en stor familie, forteller Laila Dahlstrø.

Mitt favorittuttrykk

«Styggbra» = veldig bra