NYE VILKÅR: Om lag 2.400 HK-medlemmer er omfattet av Handelsoverenskomsten. Rundt halvparten av dem jobber i Ikea. (Illustrasjonsfoto)

André Kjernsli

Streik avblåst: Her er den nye lønna i deler av varehandelen

Her er resultatet i lønnsoppgjøret for de ansatte i blant annet Ikea, Oda, Synsam og Clas Ohlsson.
14.09.2022
14.09.2022 14:50

Handel og Kontor og NHO Service og Handel har blitt enige om vilkårene til de ansatte i deler av varehandelen etter tre døgn i mekling. Det betyr at de ansatte omfattet av Handelsoverenskomsten ikke skal gå ut i streik fra i dag, onsdag.

Dette har partene blitt enige om:

• Alle som er omfattet av denne overenskomsten får et generelt tillegg på 4 kroner i timen fra 1. april.

• Minstelønnssatsene økes slik:

4 kroner legges på alle lønnstrinn (1-6) fra 1. april 2022.

2 kroner legges på lønnstrinn 6 fra 1. februar 2022.

10 kroner legges på lønnstrinn 5 fra 1. februar 2022.

Tilleggene som kommer fra 1. februar er et resultat av garantilønnsordningen i tariffavtalen.

Nytt av året er at det innføres skifttillegg i overenskomsten. Mens det tidligere var et kronetillegg, skal det nå utbetales skifttillegg på minst 20 prosent av lønna for toskift-ordninger, og minst 30 prosent av lønna for treskift-ordninger.

Partene er også enige om å innføre en egen lønnssats for arbeid på sentrallager. Den nye satsen er på 231,20 kroner i timen. Satsen skal heves årlig med garantitillegget og det sentrale tillegget. Fagbrevtillegg skal beholdes uavkortet.

Partene er også enige om å innføre forskuttering av lønn under sykdom. Det er nytt og innebærer at de ansatte får lønn som vanlig de første tre månedene de er syke. I dag må mange henvende seg til Nav for å få sykepenger etter arbeidsgiverperioden på 16 dager. Nå er det bedriftene som må få penger tilbake fra Nav. De ansatte får imidlertid bare beregnet 12 prosent feriepenger i arbeidsgiverperioden. Etter 16 dager får de 10,2 prosent.

– Dette er et svært godt oppgjør for våre medlemmer, sier HK-leder Christopher Beckham.

– Dette er en avtale som har en god utvikling. Med de endringene vi har gjort i dette tariffoppgjøret har vi sikret at det ikke er grunner til tariffhopping, sier han.

Beckham sikter til at denne avtalen ikke skal være billigere enn den avtalen HK har med arbeidsgiverorganisasjonen Virke. Det store flertallet av varehandelsbedriftene er medlemmer i Virke. Også flertallet av HKs medlemmer i varehandelen er omfattet av HKs tariffavtale med Virke – Landsoverenskomsten.

Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel, framstår også som fornøyd med resultatet.

– Vi har gitt arbeidstakerne vesentlig forbedret forutsigbarhet på flere områder, og det er også gitt gode lønnsøkninger, på alle ansiennitetstrinn. For at vi kan utvikle vårt samarbeid fremover, og for å sikre at bransjen er et godt sted å jobbe, var det viktig at streik ble unngått, sier hun på organisasjonens nettsider.

Handelsoverenskomsten mellom HK og NHO Service og Handel ble opprettet i 2020. Dette er første gang den er gjenstand for et ordinært tariffoppgjør.

Nå skal resultatet av meklingen ut på uravstemning blant medlemmene som er omfattet av Handelsoverenskomsten. Det dreier seg om cirka 2.400 medlemmer. Rundt halvparten av dem jobber i Ikea.

– Et enstemmig forhandlingsutvalg, som har bestått av tillitsvalgte fra de ulike kjedene som er omfattet av oppgjøret, anbefaler resultatet, sier Christopher Beckham.

ENIGE: Forhandlingsdirektør Sigbjørn Mygland i NHO Service og Handel tar HK-leder Christopher Beckham i hånda etter tre døgn i mekling.

Leif Martin Kirknes

14.09.2022