MUSIKKVIDEO: Handel og Kontor har med hjelp av Låtkriverfabrikken lagd sang og musikkvideo.

Brian Cliff Olguin

Sånn ble HK-slagordet til en sang

Les om hvordan sangen «handlekraft, bærekraft og lærekraft» ble til og se videoen her.
18.10.2021
03.11.2021 14:19

brian.cliff.olguin@lomedia.no

Under årets landsmøte del to ble den bare spilt én eneste gang, men den ble spilt utallige ganger under landsmøtets del én i januar. Her er den til glede for alle – se musikkvideoen nederst i saken. Her er refrenget:

Bli med i Handel og Kontor

Vi hugger ned der urett gror

Vi kjemper dine kamper arm i arm

Vi står beredt i solidaritet

Men hvordan ble sangen til? Allerede i 2019 ble frøene sådd da daværende nestleder i Handel og Kontor (HK), Bjørn Mietinen og administrasjonssjef Arild Sætre satt og pratet om hvordan de på best mulig vis skulle få fram HKs slagord; handlekraft, bærekraft og lærekraft.

– Vi tenkte at en sang som også inneholdt slagordene våre var en god idé, og at det beste tidspunktet for lanseringen ville bli landsmøtet 2021, sier Mietinen.

Musikalsk HK-er

Gjennom Aras Hajo, organisasjonsmedarbeider i HK region Innlandet, ble Mietinen tipset om en låtskriver. Hajo, som har bakgrunn som musiker og artist, kjente til Daniel André Johansen fra studietiden på Høgskolen i Innlandet. Da studerte Johansen lydproduksjon, før han etter hvert fullførte en master i låtskriving fra Bath Spa University i England.

– Daniel og jeg hadde samarbeidet om flere musikalske prosjekter i 2012-2013, og jeg hadde blant annet blitt spilt på radio med et par av låtene han hadde produsert for meg. Så jeg visste at han er veldig dyktig låtskriver, sier Hajo.

Etter «jamming» mellom Johansen og Hajo overtok låtskriveren selve det musikalske prosjektet. Han fikk med jevne mellomrom innspill og tilbakemeldinger fra prosjektleder Mietinen.

Saken fortsetter under bildet:

LÅTSKRIVER: Daniel André Johansen har lagd låta som flere av HKs medlemmer har blitt kjent med gjennom landsmøtet.

Silje Andersen

Låtskriveren

Johansen, som holder til i Fredrikstad, er glad for å få fart i Låtskriverfabrikken, hans hjertebarn og bedriftsidé.

– Ideen min er å hjelpe organisasjoner med å få fram budskapet sitt gjennom vår musikalske formidlingsevne, sier han.

Men det kan være vanskelig for kunden å vite hva de vil ha før de har fått hørt på litt forskjellige versjoner. Mietinen innrømmer at det var litt fram og tilbake slik det pleier å være i gruppearbeid og at det blant annet lå på bordet en mer rocka versjon.

– Vi ønsket at det skulle treffe bredt og var kanskje litt redde for at den rocka versjonen var «litt mye» og appellerte mer til et eldre publikum, forteller Mietinen.

Siden forbundet organiserer folk i ulike livsfaser og aldre ønsket de «catchy» låt som skulle treffe et bredere publikum og at slagordene skulle inn i teksten.

Dermed bytte Johansen ut trommene og elgitaren med piano for at det skulle bli mer «singer-songwriter» i formen.

Johansen måtte tenke kreativt for å få inn slagordene.

– Til verset om bærekraft hentet jeg inspirasjon fra en film hvor en bestefar forteller til den neste generasjonen om de viktige ressursene de kom til å overta og hvordan disse kan forsvinne hvis vi ikke er bevisste på det vi har, sier den engasjerte låtskriveren.

– Vi ønsket oss noe som kunne være samlende og formidlet teksten godt. Grepet til Johansen han byttet ut elgitaren og trommene med piano falt veldig i smak, legger Mietinen til.

Godt håndverk

HK-Nytt har vist låten til førsteamanuensis på Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, Hans T. Zeiner-Henriksen. Han synes at sangen har god sammenheng frasemessig og fin vokalstemme.

– Selv om den kanskje ikke byr på allsang når den beveger seg opp i falsett mot slutten i refrenget, vil jeg si at dette er godt håndverk, sier Zeiner-Henriksen.

Den tradisjonelle oppbygningen på låten gjør den også lett å forstå.

Johansen forteller at etter at de hadde landet på endelig versjon og bestemt seg for å bytte ut trommene og elgitarene, at det var viktig for ham å bruke en god sangstemme. Inn på vokal kom dermed Kim Sagarino og Ole Bentson på piano.

– Jeg er takknemlig for å ha tilgang til flinke musikere og er heldig med musikermiljøet i Fredrikstad, spesielt rundt 3.etg Kulturverksted, sier Låtskriveren som håper medlemmene også liker låten.

Under kan du klikke for et gjenhør med låta. Kanskje du kan lære deg teksten?

Video HKsang

18.10.2021