TAR MED AVTALE: Postkom-leder Odd Christian Øverland vil ta med seg både medlemmene i DNB og tariffavtalen deres over til Fagforbundet. Men det er det.

Jan-Erik Østlie

Postkom vil ikke utfordre HK i bank- og finanssektoren

HK trenger ikke å bekymre seg. Postkom vil ikke forsøke å organisere ansatte i bank- og finanssektoren utover DNB, lover Postkom-leder Odd Christian Øverland.
26.08.2019

I morgen, tirsdag, avholder Postkom et ekstraordinært landsmøte hvor de kommer til å vedta at de skal gå inn i Fagforbundet. Det gjelder også de 300 medlemmene som jobber i DNB, og som opprinnelig kommer fra Postbanken. Denne gruppa valgte også å bli med i Fagforbundet framfor HK. Det sa 90 prosent av dem ja til gjennom en egen uravstemning.

FIKK DU MED DEG DENNE?: LOs valgpatrulje hevder å ha bli nektet adgang til XXL og Power

– HKs område

HK-leder Trine Lise Sundnes sier i et intervju med HK-Nytt at det ikke er noen automatikk i at Fagforbundet får organisere i bank- og finanssektoren.

– Hvorvidt et fagforbund i offentlig sektor skal gå inn i bank- og finansnæringen er ikke opp til enkeltmedlemmene alene. Det er det LO som må avgjøre. HK har avtaleretten i denne sektoren, Postkom kom inn i dette området etter at DNB og Postbanken fusjonerte i 1999. Nå har det oppstått en ny situasjon, da er det opp til LO å ta stilling til hvordan avtalestrukturen skal være i denne sektoren for å sikre kampkraft bak avtalene. Det er ikke opp til forbund i offentlig sektor å traske inn i andres teiger, sier hun.

– Må være rause

Postkom-leder Odd Christian Øverland mener Sundnes ikke har grunn til å bekymre seg.

– Vi har ikke tenkt å utfordre HK i denne sektoren, men vil vi ta vare på disse medlemmene, sier han til HK-Nytt.

Øverland viser til at Postkom har hatt en såkalt bedriftsavtale med DNB og en felles tariffavtale med HK i mer enn 20 år. Den har han tenkt å ta med seg til Fagforbundet.

– Jeg er enig med Trine Lise Sundnes om at det ikke er en automatikk i det, men det bør det være. Når vi nå har en eksisterende avtale bør dette være ganske enkelt. Medlemmene sier at de vil fortsette å være med i det fellesskapet de har vært med i. Da er det ørkesløst å sette i gang en dragkamp om dem. Medlemmene forstår ikke slike diskusjoner. Vi må være litt rausere enn som så, vi snakker om 300 medlemmer i DNB, sier han.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Villedende informasjon?

Sundnes antyder at Postkom har villedet de 300 medlemmene i DNB i forkant av uravstemningen ved å informere om at «Fagforbundet har allerede en tilknytning til finanssektoren ved at de organiserer KLP». HK-lederen peker på at Fagforbundet ikke har noen tariffavtaler i bank- og finanssektoren, og at det er HK som har avtaleretten i denne sektoren.

– Det har jeg ingen kommentar til. Det er tillitsvalgte i LO Finans Postkom, Fagforbundet og HK som har utarbeidet informasjonen i forbindelse med uravstemningen. Man bør kanskje ikke lese så mye mer inn i teksten enn det som faktisk står der. Det er ingen som har hevdet at Fagforbundet har avtaler i denne sektoren, sier Øverland.

Hytter ikke så viktig

HK-lederen er også kritisk til at Fagforbundet kunne friste de 300 medlemmene i DNB med at de fortsatt ville ha tilgang til Postkoms hytter og ferieleiligheter dersom de ble med hit, mens det ikke var avklart om de ville få med seg et slikt tilbud over til HK.

– Det er riktig framstilt. Det er forbundet som eier alle verdier, ikke de lokale enhetene våre, sier Øverland.

– Men hadde de valgt å gå over til HK, hadde vi nok fått til en løsning på dette. Men tilgangen til hytter og leiligheter har ikke blitt prioritert veldig høyt av medlemmene, sier han.

Til organisasjonskomiteen?

Det er LOs organisasjonskomite som avgjør i tvister om hvilke forbund som har rett til å organisere i ulike bransjer og bedrifter. Foreløpig ligger ikke denne saken på komiteens bord.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

26.08.2019