Vidar Eriksen

Klikker du av datatrøbbel?

Her er grunnene til at pulsen øker når pc-en ikke virker.
11.12.2015

Innerst i granskauen. Nå skjer det ingenting her. Igjen! Hvorfor virker ikke den forbaska pc-en? Jeg kjenner at jeg blir varm i ansiktet, irritasjonen slår opp som stikkflammer innvendig. Oppdaterer, du liksom? Sekundene føles som minutter. Dette har jeg absolutt ikke tid til.

Kjenner du deg igjen? Det er trolig flere som vil rive av seg håret når dataen ikke funker. Ingenting er mer irriterende. Ikke noe annet får tiden til å stå så stille som når du venter på at pc-en skal komme til hektene, enten for egen maskin eller med hjelp fra IT-avdelingen. Hvorfor er det sånn?

Pc-en er dum

– Det er en opplevelse av ikke å mestre en del av tilværelsen. Det rammer selvfølelsen, vi føler oss som idioter og som håpløse, forklarer stressforsker Are Holen ved NTNU i Trondheim.

– Javel?

– Enten kan vi tenke at «jeg er dum», eller at pc-en er dum, eller at de som har laget den er dum.

– Nå snakker vi.

– Akkurat. Pc-en burde altså forstå hva du mener. Du har en tendens til å gjøre den ansvarlig, sier Holen og treffer spikeren så på hodet at den går rett inn.

Han forklarer hvordan kroppen reagerer. Stresshormonene går opp. Da slår hjertet fortere, musklene strammer seg, og blodtrykket går opp.

– Vi er inne i en ubehagelig situasjon, oppsummerer han, ganske så presist.

Sviktet av vennen

Et enkelt Google-søk viser at jeg neppe er alene om frustrasjonen. Jeg skriver «datamaskinen vil...» og Google foreslår både «...ikke starte», «...ikke slå seg av», «...ikke slå seg på», og
«...ikke lade». Noen har vært i samme situasjon før, altså. Men folk er forskjellige, påpeker Holen. Mens noen ikke lar seg stresse, føler andre seg nærmest krenket når de opplever datatrøbbel.

Vil Holen gi meg rett i at man blir mer stresset av dataen enn noen annet?

– Egentlig ikke, men vi har blitt så avhengige av dataen at hvis den ikke fungerer, stopper livet litt opp. Vi føler oss parkert eller sviktet. Pc-en er jo vår ledsager, venn og tjener, sier stressforskeren.

Han har råd til en stakkar.

– Det gjelder å ikke hisse seg opp unødig. Datamaskinen er helt logisk og konsekvent. Det er ikke du. Enten er det noe du burde ha gjort, eller burde visst hvordan du skulle gjøre, eller så har den fått et virus på hjernen. Om slike situasjoner oppstår må du ikke personifisere datamaskinen og bli krenket. Den kan ikke komme deg i møte, slik som mennesker. Og om du ikke får det til, er det kanskje noen andre som gjør det. Spør om hjelp, råder Are Holen.

Yoga og meditasjon

Men hvis jeg allerede har kavet meg opp og skjelt ut datamaskinen?

– Få tankene over på noe annet. Å gi uttrykk for sin situasjon hjelper også, snakk med noen om det. Eller gå deg en tur, eller bruk andre deler av deg selv slik at du gjenetablerer følelsen av mestring, sier han.

Hva om det ikke hjelper, da?

– Er man vedvarende frustrert kan yoga eller meditasjon hjelpe, råder han.

Ok. Blir stressforskeren selv stresset av datatrøbbel?

– Nei. Da har jeg noen jeg ringer til. Eller jo, hvis det haster litt går temperaturen litt opp, innrømmer han, og forteller at han forleden kveld ble litt svett da han ikke fikk til å gjøre ferdig et stykke arbeid som hastet.

– Men så fant jeg en annen løsning, sier Are Holen, såre fornøyd.

Krakilske kolleger

Hvordan arter folks datastress seg for en som er betalt for å hjelpe dem? Vi spurte vår egen IT-ansvarlige.

– Folk reagerer ganske likt. De blir sinna og frustrerte når pc-en ikke virker. Noen blir krakilske og ufine, og kommer gjerne etterpå for å understreke at de ikke er sinte på meg. Det er gjerne den som går rundt og hjelper til som får pepper, sier Nora Leivestad, IKT-konsulent i
LO Media.

Hun berømmer (?) meg og kollegene mine for å være raske til å si ifra om det er noe som ikke virker som det skal.

– Her på huset er folk vant til at ting funker. Når det ikke gjør det, er det som om hele himmelen faller ned i hodet på dem. På andre arbeidsplasser er folk vant til at noe skjer, sier hun.

Leivestad hevder at hun også blir stressa når datamaskinene ikke fungerer. Det synes ikke.

– Det er en rolle jeg inntar. Hvis jeg virker stressa, gir det dårlige signaler. Hvis jeg er rolig, tror dere jeg har kontroll. Dere har åpenbart stor tiltro til meg, sier hun med et smil.

Jeg har i alle fall latt meg lure.

Nora Leivestad innrømmer at hun også selv tyr til bannskap og besvergelser om ting ikke går dataveien. Hennes fordel er at hun vet at det kan fikses, og hvor lang tid det tar.

Av og på...

«Programmet svarer ikke», du liksom. Men så svar, da, for svingende!

Hva synes min egen IT-ekspert at jeg skal gjøre når dataverdenen går meg imot?

– Bruk svenskeknappen, sier Nora Leivestad.

Jeg visste at hun skulle si det.

11.12.2015