Arbeidsmiljø
Kan vi kreve pauserom i tillegg til kantine?
Muligheten til å ta en skjermet pause i løpet av arbeidsdagen er et viktig helsebehov, skriver Arne Bernhardsen.
Fem minutters pauser er også bra. Men i hvilke lokaler skal vi hente oss inn?
colurbox.com
Saken oppsummert
SPØRSMÅL: Vi har kantine i et tilstøtende bygg, men ikke pauserom i egne arbeidslokaler. Kan arbeidsmiljøutvalget kreve at virksomheten skaffer tilfredsstillende pauserom?
SVAR: Som jeg forstår av spørsmålet ditt, så har virksomheten et pauserom etter regelen i arbeidsmiljøloven § 10–9 og etter arbeidsplassforskriften §3-5 om pauserom: «Virksomheten skal ha spiserom eller tilgang til tilfredsstillende lokaler utenom virksomheten.»
Så langt, alt vel! I Arbeidstilsynets kommentarer finner vi blant annet:
«Spiserom bør gi mulighet for pause og avkobling og bør være skjermet for kunder, elever, pasienter osv. og ivareta behov for integritet. Eksempel på spiserom utenom virksomheten kan være ekstern kantine. Det bør da være pauserom i virksomheten.»
Når forskriften bruker bør, så skal virksomheten faktisk forstå dette som skal, eller iverksette andre avbøtende tiltak som er like gode.
Dere må altså foreta en konkret vurdering om kantinen dere er knyttet til, er tilfredsstillende spiserom, og om lokalitetene internt dekker øvrige behov for pauser i løpet av arbeidsdagen.
Er det mulighet for alle arbeidstakere til å ha en skjermet minipause i løpet av arbeidsdagen (altså i tillegg til matpausen), eller vil mange oppleve at de har en minipause i arbeidslokaler med forstyrrelser?
For arbeidstakere som jobber intenst i kundefront med telefonkjør og så videre, er det et godt tiltak at de kan trekke seg tilbake fra jobben en kort stund.
Det kan være med på å sikre god mestring og balanse, særlig der hvor man jobber i åpne landskap.
Muligheten for arbeidstakerne til å trekke seg tilbake er et viktig helsebehov, men svært underkommunisert.
Fem minutters pauser er også et undervurdert effektivitetstiltak.
Et sånt pauserom bør være lydisolert eller skjermet på annen måte.
Det er synd ikke stedlig ledelse kan avgjøre et sånt spørsmål. Da er det riktig å løfte dette til arbeidsmiljøutvalget, som skal behandle alle saker som angår arbeidstakernes helse og velferd.
Virksomheten må sørge for at arbeidstakere som trenger det, har mulighet til å trekke seg tilbake for en sårt tiltrengt femminutter.
Har du spørsmål om HMS eller verneombudets rolle? Da kan du sende ditt spørsmål til arbernha@online.no
Flere saker
Fjell, daler og dårlig vært var ikke nok til å hindre KI sitt inntog i det helt vanlige norske arbeidslivet. På Rusta i Mosjøen har de ansatte fått Hubert som kollega.
Herman Bjørnson Hagen
Rusta bruker KI til å ansette folk – tillitsvalgt Daniel er bekymra
En bestridelse får store konsekvenser for den sykmeldte, men ingen for arbeidsgiver, påpeker LO-nestleder Henriette Jevnaker.
Alf Ragnar Olsen
LO vil ta fra arbeidsgivere muligheten til å stoppe sykelønn
Finansminister Jens Stoltenberg mottok onsdag rapporten med forslag til endringer i det norske skattesystemet.
Jan-Erik Østlie
Foreslår skattekutt på opptil 23 milliarder
Kasper Holgersen
Dette bør du tjene i sommerjobben
Butikkeier misliker dommen, men anker likevel ikke avgjørelsen i retten.
Eline Lønnå, Magasinet for fagorganiserte
Butikkeier ble dømt til å betale 92.000 for ulovlig søndagsåpent
Mina er nylig blitt innstilt som generalsekretær i SUs sentralstyre.
Tonje Paulsen Solem

