LO-kongressen har valgt Peggy Hessen Følsvik til LO-leder.

LO-kongressen 2022

Hun skal lede LO fram til 2025. Bli kjent med Peggy Hessen Følsvik

Peggy Hessen Følsvik (61) er flyvertinnen som landet på toppen av Norges største fagorganisasjon.
02.06.2022
02.06.2022 15:56

aslak@lomedia.no

lene@lomedia.no

Det er en stund siden Peggy Hessen Følsvik vokste opp ved flyplassen på Vigra i Møre og Romsdal og senere arbeidet som flyvertinne i kabinen – først i Widerøes Flyveselskap og så i Braathens SAFE.

Men det er i hvert fall bakgrunnen for LO-lederen som ble gjenvalgt på kongressen torsdag. Hun kommer fra luftfarten. Nå skal hun også ta på seg ledertrøya i LO fram til neste kongress i 2025.

Måtte ta steget til topps

Hessen Følsvik kommer fra et småbruk med kyr, griser, høns, katter og hunder. Det var imidlertid ikke en yrkesvei hun kunne tenke seg. Hun fant alltid på en unnskyldning for å slippe gårdsarbeid.

Etter å ha blitt valgt som LOs første nestleder på forrige kongress i 2017, måtte hun ta steget helt til topps da Hans-Christian Gabrielsen døde brått og uventet 9. mars 2021. Han ble 53 år gammel.

Men det var absolutt ikke sånn det var tenkt. Peggy og Hans-Christian hadde nemlig en plan.

– Han skulle bli sittende lenge som leder. Og hvis kongressen ønsket det, skulle jeg stille som nestleder de neste fire årene. Det har aldri vært noe mål for meg å bli LO-leder, det har vært helt utenkelig. Han hadde mange gode år foran seg, sa hun halvannen uke etter at LO-lederen døde.

LO som tenåring

Følsvik meldte seg inn i LO som 18-åring. Da hun begynte i sommerjobben på flyplassen ved hjemstedet Vigra utenfor Ålesund, fikk hun arbeidskontrakten og innmeldingsblanketten til Handel og Kontor samtidig. Så ble hun headhuntet til en deltidsjobb.

Flyplassen Hovden ble det neste arbeidsstedet – først ved siden av skolegangen på Volden gymnas og deretter i en fulltidsstilling når gymnastida var over.

FØRSTE TUR: Peggy Hessen Følsvik (t.h.) og kollega Camilla Andreassen ønsker passasjerene i Widerøes nye Dash 7 velkommen i Mo I Rana. Året er 1981.

Rana Blad

– Jeg fikk kontakt med folk og et innblikk i en litt større verden. Og jeg som hadde gått engelsklinja, fikk muligheten til å praktisere språk og reise, forteller Følsvik.

Etter at flyselskapet Widerøe hadde kjøpt større fly med plass til 50 passasjerer og var på utkikk etter kabinpersonale, fløy hun Nord-Norge på kryss og tvers i Dash 7 med dobbel propell.

Som fersk tillitsvalgt i Norsk kabinforening var Følsvik med på å forhandle fram en tariffavtale for de ansatte.

Mor og tillitsvalgt

Tre og et halvt år senere gikk turen hjemover til en jobb i et reisebyrå i Ålesund. Hun møtte sivilingeniøren Håvard, ble med ham til Nederland og tilværelsen som hjemmeværende kone mens han var stasjonert i oljeselskapet Shell.

Hjemme i Norge og Bærum en stund senere, skjedde det mye i løpet av kort tid. Følsvik ble mor og Braathens-tillitsvalgt – først for kollegene på Fornebu og deretter i hele flyselskapet og for alle HK-medlemmer i luftfarten. I 2001 ble Braathens kjøpt opp av konkurrenten SAS.

Det var begynnelsen på flere dramatiske år i retten. Årsaken var at Følsvik og kollegene hadde fått forsikringer om at de skulle bli behandlet på lik linje med de SAS-ansatte. Sånn ble det ikke.

De Braathens-ansatte måtte søke på ledige jobber i SAS.

Enstemmig seier

LO stilte seg bak da de 320 Braathens-ansatte gikk til rettssak mot arbeidsgiveren. Det ble tap både i tingretten og lagmannsretten før LO tok saken til Høyesterett. 31. januar 2006 falt dommen.

Det var grunn til å feire med champagne og kaker. En lang kamp ble kronet med seier. Enstemmig.

– Det var en ut-av-seg-selv-opplevelse, sa Følsvik om lettelsen hun følte på den gang i 2006.

SEIER: 31. januar 2006 falt Høyesterettsdommen i SAS-Braathens-saken. HK-nestleder Peggy Hessen Følsvik feirer sammen med Unni Aurdal, tillitsvalgt for de Braathens-ansatte.

Lene Svenning

Peggy satt i HKs ledelse i åtte år som nestleder før hun tok heisen opp to etasjer i Folkets Hus. Hun har imidlertid aldri vært opptatt av posisjoner, men har tatt ting som det kommer, insisterer hun.

Da hun ble valgt som nummer to i organisasjonens ledelse på LO-kongressen i mai 2017, hadde hun lagt bak seg en fireårsperiode som førstesekretær i organisasjonen.

Som første nestleder hadde hun fått ansvaret for noen av de tyngste og viktigste feltene i LOs arbeid – tariffarbeid og pensjon.

VAKTSKIFTE: På LO-kongressen i 2013 ble Peggy Hessen Følsvik valgt inn i LO-ledelsen. Trine Lise Sundnes gikk ut, og overtok som HK-leder.

Ole Palmstrøm

Aktiv LO-leder

Det blir ikke tid til så mye mer enn jobb for Peggy. Likevel løper eller går hun daglig tur i Bærumsmarka. Og får hun en ledig langhelg, tilbringes den gjerne i familieleiligheten i Sør-Frankrike eller på hytta i Valdres.

Det er kanskje nettopp dit hun stikker av gårde i pinsen.

Da er LO-kongressen over for denne gang.

Og Peggy får sin første frihelg som gjenvalgt LO-leder.

Mye lest: LO har kongress i en hel uke, men betyr det noe for vanlige folk?

02.06.2022
02.06.2022 15:56