ENGSTELIG: HK-leder Christopher Beckham  vil ta kampen mot hatkriminalitet, men innrømmer at han er engstelig etter helgens angrep mot det skeive miljøet.

ENGSTELIG: HK-leder Christopher Beckham vil ta kampen mot hatkriminalitet, men innrømmer at han er engstelig etter helgens angrep mot det skeive miljøet.

Lene Svenning

HK-leder Christopher Beckham ser seg ekstra over skulderen etter helgens masseskyting

– Det er for jævlig at man skal bli skutt etter på grunn av sin seksuelle orientering og kjønnsidentitet, sier Christopher Beckham, leder i Handel og Kontor. Han innrømmer at han er engstelig nå.
27.06.2022
27.06.2022 13:32

Christopher Beckham er rystet over helgens hendelser hvor to ble drept og flere forsøkt drept ved utestedet London, et treffsted for skeive i Oslo. Selv var Beckham ikke i hovedstaden for å delta i Pride-paraden, men var på vei til Bergen.

– Jeg tok nattoget på fredag og våknet i Bergen lørdag morgen – og skjønte ingenting da jeg så at ansatte og tillitsvalgte i Handel og Kontor hadde merket seg som trygge på sosiale medier. Det jeg leste om hva som hadde skjedd, var det mange tanker som gikk igjennom hodet på meg, sier Beckham som er leder forbundet.

– Jeg er jo homofil og bor med en mann. I min verden og i mitt liv merker jeg ingen fordommer og føler meg trygg. Og så skjer dette. Så nei, vi kan bli utsatt for hva som helst, hver eneste dag, konstaterer han, tydelig preget etter angrepet mot det skeive miljøet i Oslo.

– Det er for jævlig at man skal bli skutt etter på grunn av sin seksuelle orientering og kjønnsidentitet.

Mørk del av samfunnet

Beckham hadde han ikke forestilt seg at noe sånt kunne skje her.

– Norge er et åpent samfunn; LO-lederen går i Pride-tog, vi har statsråder som er homofile. Men vi har nok en mørk del av samfunnet som mange ikke kjenner og ser. Det kom fram på fredag, sier han.

– Blir du redd på noen måte?

– Ja, jeg blir litt engstelig, jeg må si det. Vi som er tillitsvalgte, politisk aktive og skeive, er utsatt. Det kjenner jeg ikke på til daglig, men etter at dette skjedde har jeg tenkt på hvordan det blir framover. Men vi skal leve livene våre, og så må vi bare se oss litt ekstra over skulderen. Du har jo lyst til å leve livet ditt uten å være redd.

Glad for støttemarkering

Mandag kveld arrangeres det en stor markering i Oslo for å vise støtte til det skeive miljøet. Beckham kan selv ikke delta, men er glad for at mange vil være med.

– Det er med på å skape en trygghetsfølelse for minoritetene og de som leve et annerledes liv. Det kan komme noe godt ut av dette, håper han.

Christopher Beckham er opptatt av å ivareta alle medlemmer, uansett seksuell orientering eller religion. Mannen som er siktet for drap, drapsforsøk og terrorhandlinger skal være en radikalisert muslim.

På barrikadene

– Alle muslimer er ikke homohatere. Det skal vi ikke glemme – det er veldig viktig. Vi skal ikke stigmatisere folk for én manns gjerning. Der har vi som tillitsvalgte en rolle, for vi har mange aktive muslimske medlemmer i arbeiderbevegelsen. De skal føle seg trygge og ikke bli utsatt for rasisme eller hat etter denne hendelsen. Vi må stå sammen på arbeidsplassen, verne om arbeidsfellesskapet og vi må være tydelige stemmer i samfunnsdebatten for mangfold og mot diskriminering og intoleranse. Arbeiderbevegelsen må på barrikadene i lag med homobevegelsen. Ingen er fri før alle er fri – det er faktisk helt sant, sier han.

På Handel og Kontors landsmøte i høst ble det blant annet vedtatt at forbundet skal ha kjønns- og seksualitetsmangfold som tema i tillitsvalgtopplæringen.

– Det må vi sette i gang arbeidet med. Og vi må arbeide mot hatefulle ytringer og hatkriminalitet, slik vi har nedfelt i prinsipp- og handlingsprogrammet vårt, sier Beckham.

27.06.2022
27.06.2022 13:32