SV- og HK-medlem Ingunn Gjerstad vil gjerne inn på Stortinget etter valget i september. HK hjelper henne i valgkampen.

Erlend Angelo

Får HK-hjelp til valgkamp

HK-medlemmer som kjemper om en plass på Stortinget etter valget i september, sponses av forbundet sitt.
08.08.2013
27.08.2015 20:00

eva.ler.nilsen@lomedia.no

SVeren Ingunn Gjerstad er en av dem som får valgkampstøtte fra HK. Hun står på 2. plass på partiets liste i Oslo. Gjerstad er glad for støtten fra forbundet.

– Dette gir meg muligheten til å drive valgkamp på en bedre måte, sier hun til HK-Nytt.

Støtte til HKeren

Både LO og andre forbund gir pengestøtte til partiene i forbindelse med stortingsvalg. På LO-kongressen i mai fikk Arbeiderpartiet 6 millioner kroner, SV fikk 1,6 millioner kroner, Senterpartiet 500.000 kroner og Rødt 200.000 kroner.

Handel og Kontor gir aldri økonomisk støtte til politiske partier, men til medlemmer som står på valglistene – og kun til de som står på kampplass.

– Dette er en støtte til HK-medlemmet, ikke til partiet. Vi vil hjelpe dem med det lille ekstra som skal til for å sikre seg en plass på Stortinget, sier informasjonsleder Ove Magnus Halkjær i HK.

Han forteller at forbundet får søknader fra medlemmer som både står på sikker plass og langt ned på listene, men at disse avslås konsekvent.

– Da ville vår støtte blitt en ren partistøtte, og det er ikke hensikten med vår ordning. Vi gir penger slik at enkeltpersoner kan kjøpes fri fra jobben til å drive valgkamp. Og vi er nøye på at partiene skal dokumentere at pengene har gått til nettopp det, understreker Halkjær.

Kjøpes fri fra jobb

Ingunn Gjerstad jobber til daglig i LO i Oslo, og det er arbeidsgiveren hennes som får penger til å hyre inn en vikar for henne de tre siste månedene før valget. Gjerstad synes dette er en god måte å motta valgkampstøtte på.

– I en lang periode drev jeg med valgarbeid på kveldstid. Nå kan jeg gjøre det på dagtid og delta i ulike arrangementer uten at det går ut over min arbeidsgiver og jobben som skal gjøres. Men er ikke din 2. plass en sikker plass?

– SV har to representanter fra Oslo på Stortinget nå, men vi ser at det svinger veldig på meningsmålingene, faktisk fra dag til dag. Så her må vi kjempe for hver eneste velger, sier hun.

Kjernesaker for HK

SVeren er i full sving med debatter og bedriftsbesøk og er glad for at hun skal fronte saker som også er veldig viktige for HKs medlemmer. Gjerstad nevner i fleng: Kampen for faste ansettelser, heltid, søndagsfri, likestilling i praksis, miljø og en sosial boligpolitikk.

– Jeg tolker HKs fagligpolitiske program slik at medlemmene vil være tjent med en fortsatt rødgrønn regjering. Veldig mye i SVs politikk er kjernesaker for HK, sier hun.

– Vi har alltid stilt opp for fagbevegelsen og slåss for saker de er opptatt av, legger hun til og viser særlig til at de stoppet den planlagte liberaliseringen av arbeidsmiljøloven.

– Vi vil jobbe mot et fleksibelt arbeidsliv. Se på Europa hvor over 19 millioner mennesker er arbeidsløse og resten går på midlertidige kontrakter. Slik vil vi ikke har det i Norge, slår Ingunn Gjerstad fast.

08.08.2013
27.08.2015 20:00