JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bli med isbilsjåførene på jobb

Brian Cliff Olguin

Saken oppsummert

brian@lomedia.no

Det går lengre tid mellom bilene på veiene, så dammene etter nattas regnskur får ligge i fred og fordampe. Fellesferien har startet på Stange i Innlandet.

På lageret til Den norske isbilen henger Øystein Engevold Bakken (30) over panseret på en av varebilene. Det peses.

– Nå skrur jeg på biler og fyller på varer, og det funker bra. Det er nok å ta seg til, sier han.

Etter et par-tre forsøk hekter han av fronten på bilen. Dagens gjøremål er å få skifta ut en gåen vannpumpe.

For seks år siden bestemte Bakken seg for å slutte som barnehagelærer. Konas venninne hadde tipset ham om at Den norske isbilen søkte etter sjåfører.

– Å gå fra et omsorgsyrke til å jobbe med salg var en omstilling. Men er man ikke redd for en prat om uhøytidelige og hverdagslige tema som været, så er dette en super jobb, sier han.

Fingernem

Samtidig innebærer jobben som isbilsjåfør mye stillesitting, og i det siste har ikke Bakkens rygg hatt det godt.

En sykmelding med påfølgende besøk hos fysioterapeut har resultert i tilrettelegging på jobben. Derfor jobber han nå på lageret og verkstedet.

– Heldigvis var jeg råner i ungdomstida og kan skru litt fra før, sier Bakken som også er tillitsvalgt på arbeidsplassen. 

Brian Cliff Olguin

Ferskingen Stein Fjæstad Engeskaug (29) er også på plass. Han begynte som fast sjåfør i mai.

VERKSTED  OG LAGER:  Stein Fjæstad  Engeskaug er på vei til å hente mer is.

VERKSTED OG LAGER: Stein Fjæstad Engeskaug er på vei til å hente mer is.

Brian Cliff Olguin

Nå laster de to opp bilen med nok iskremesker og pizzaer.

Brian Cliff Olguin

Isbilen selger også fiskekaker og pizza, men satsingen på frossenmiddager fra et par år siden, har de droppet.

Likevel har mange av bilene den gamle folieringen med navnet «Fråst» på.

I dag fokuserer Den norske isbilen på det de kan best – iskrem. Og selv om de selger is året rundt, har Bakken og kollegene et bevisst forhold til når det er lurt å ta ut ferie.

– Jeg tar som regel fri i januar. Da har folk lite penger igjen til is etter julefeiringen, forteller Bakken.

Provisjon

Månedslønna avhenger av hvor mye sjåførene selger. På toppen av den faste månedslønna på rundt 23.000 kroner, kommer det provisjon av salget.

9 prosent av omsetningen på hverdagene og 18 prosent på helgedagene.

Om sommeren er fem sesongarbeidere i full sving tillegg til de seks faste isbilsjåførene.

Brian Cliff Olguin

Nå setter Engeskaug kurs mot Romedalen i Stange.

ON THE ROAD: Isbilen er lett å få øye på i den rolige sommertrafikken.

ON THE ROAD: Isbilen er lett å få øye på i den rolige sommertrafikken.

Brian Cliff Olguin

Ruta går langs både landeveier og skogsveier på vei til Løten.

SOMMERGRØNT: – Mange av rutene til isbilen byr på flotte naturlandskap, forteller Engeskaug mens han kjører rundt på Løten.

SOMMERGRØNT: – Mange av rutene til isbilen byr på flotte naturlandskap, forteller Engeskaug mens han kjører rundt på Løten.

Brian Cliff Olguin

– I begynnelsen prøver vi ulike ruter, og jeg har vært så heldig å prøve ruta som går helt til Vinstra.

Den må være kandidat til Norges vakreste arbeidsrute, sier Engeskaug.

Han nærmer seg et stoppested og trykker på en knapp. Ut kommer den velkjente melodien «Edvard Griegs norsk dans nr. 2».

– Et av de vanligste spørsmålene jeg får når folk hører at jeg kjører isbilen, er om jeg blir lei musikken. Men for meg er den bare en del av arbeidsrutinen, forteller Engeskaug.

Når han nærmer seg en gård, unngår han imidlertid å skru på musikken. Han vil ikke skremme hester og andre gårdsdyr.

På neste stopp får han napp. Fra førersetet ser vi en familie; to barn, mor og bestemor. Gutten hopper av glede når han ser isbilen.

OPPDATERT: Appen til Den norske isbilen byr på kart slik at potensielle kunder kan se hvordan isbilen ligger an i ruta si.

OPPDATERT: Appen til Den norske isbilen byr på kart slik at potensielle kunder kan se hvordan isbilen ligger an i ruta si.

Brian Cliff Olguin

– Vi fulgte med på dere via appen, sier Gwynne Rasen og viser fram kartet på mobilen.

Her stopper isbilen annenhver uke.

SØSKEN: Eva (11) og Gus Rasen (14) fikk nok is til å fylle fryseren.

SØSKEN: Eva (11) og Gus Rasen (14) fikk nok is til å fylle fryseren.

Brian Cliff Olguin

Søskene Eva (11) og Gus Rasen (14) hjelper gledelig til med bæringen.

En gjennomsnittlig dag selger Engeskaug for 9.000 kroner. Da er det gjerne fint vær, som i dag. Helgene er bedre salgsdager enn hverdager, forteller han.

Men Engeskaug har også sett at til og med erfarne sjåfører som Bakken har kjørt en hel dag uten salg. Riktignok i dårlig vær. Likevel har ikke han blitt skremt.

– Dette er egentlig en veldig enkel jobb, sier Engeskaug.

Men også enkle jobber kan ha sine dramatiske øyeblikk.

Is-drama

– En gang kjørte jeg inn i en rundkjøring. Ut av den var jeg et titalls isbokser lettere, begynner han.

– Heldigvis var det lite trafikk den dagen, og bilisten bak meg hjalp meg med å samle inn eskene.

Etter rundkjøring-episoden legger Engeskaug hele kroppsvekta si til hver gang han lukker igjen dørene på bilen.

Nettopp derfor er vedlikeholdsarbeidet som Bakken holder på med på lageret og verkstedet viktig.

Spesielt avriming og bytting av gummilister på fryseskapene.

Men det er menneskene som gjør at isbilsjåførene trives i jobben sin, og det på tross av noen mindre hyggelige episoder.

– En gang ringte en kunde og klaget. Ifølge ruta på nettsiden vår var jeg ti minutter for seint ute. Men det noen ikke vet om oss, er at mange kunder elsker å slå av en prat. De ti minuttene hadde jeg brukt i samtaler med barn og eldre, sier han.

Engeskaug har mange faste kunder. En del av dem gleder han seg til å treffe igjen og igjen.

– Tonen er så hyggelig at det river i hjertet mitt hvis jeg har byttet rute, sier han.