FORNØYD: Butikkmedarbeider Trine Dahlstrøm er glad for at hun har fått full stilling. Hun liker godt å fylle varer i hyllene og lage egne eksponeringer i Meny Drøbak.

200 Meny-ansatte har fått større stilling

Trine Dahlstrøm er en av mange Meny-ansatte som har fått mer å gjøre etter at vareplassererne ble kastet ut av butikkene.
19.02.2016

– Det er veldig greit med en større stilling, nå kan jeg få privatøkonomien opp og gå igjen. Jeg har hatt en bil som har vært kranglete i det siste, sier Dahlstrøm og rister på hodet.

Nye dekk var ikke billig, forstår vi. Dahlstrøm har lenge jobbet i 80 prosent stilling, og har vært fornøyd med det. Nå har livet forandret seg, og hun har både tid til mer jobb og behov for større inntekt.

– Og så blir det jo mer i pensjon når jeg jobber full stilling, da, sier Dahlstrøm som jobber i Meny i Drøbak i Akershus.

En i hver butikk

Trine Dahlstrøm er en av omlag 200 i dagligvarekjeden som har fått utvidet stillingen sin det siste året. Fra 1. januar 2015 var det slutt på at leverandørenes egne vareplasserere kom inn i ikke bare Menys, men i alle Norgesgruppens butikker og fylte opp hyllene. Fra den datoen skulle de butikkansatte gjøre hele denne jobben selv. Det skulle bli mer effektivt, mente Norgesgruppen, som eier både Meny, Kiwi og Joker. I tillegg regnet dagligvaregiganten med å ansette flere for å gjøre jobben.

Norgesgruppen har ennå ikke oversikt over hvor mange flere de har ansatt eller hvor mange som har fått større stilling i alle kjedene. Så langt er det bare Meny som har tallene. I denne kjeden har de ikke ansatt flere, men i gjennomsnitt har én ansatt i hver butikk fått utvidet sin stilling, opplyser kommunikasjonsrådgiver Eli Strand.

Vil unngå ufrivillig deltid

På Meny i Drøbak er det flere. Her har hele tre stykker fått større stilling som en konsekvens av at vareplassererne ikke lenger er inne i butikkene. Det er butikksjef Kai Wiborg fornøyd med.

– Vi jobber med å øke de ansattes stillinger for å unngå ufrivillig deltid. Får de ansatte jobbe så mye som de ønsker, er de fornøyde. Og fornøyde ansatte selger mer, da øker vi omsetningen, er Wiborgs resonnement.

Kommunikasjonsrådgiver Strand mener endringen har flere positive sider.

– Ved å gjøre mer selv, som eksponeringer og kampanjer, har de ansatte fått mer eierskap til butikken sin, sier hun til HK-Nytt.

Det kan Trine Dahlstrøm skrive under på. Hun liker godt å sette opp fine eksponeringer av varene.

Tommelen opp

Hanne Beate Halvorsen, konserntillitsvalgt i Meny, er glad for at flere har fått mer jobb det siste året.

– Dette er veldig bra, men det hadde vært hyggelig om det hadde vært enda flere. Nå er det om å gjøre å holde fokuset på å bli kvitt ufrivillig deltid, sier hun til HK-Nytt.

LES OGSÅ: Jorunn sto på for mer jobb, fikk økt stillingen

Baksiden av medaljen

Mens mange butikkmedarbeidere har fått mer jobb, har andre mistet sin.

– Norgesgruppens beslutning har tvunget oss til å tenke nytt. Vi har endret fokus, og driver nå mer med salg. Vi er fremdeles inne i Norgesgruppens butikker, men får ikke røre varene, sier Kjetil Jensen, daglig leder i The Field Group, en av aktørene i vareplasseringsbransjen, eller merchandising som det også kalles.

At bedriften ikke lenger plasserer varer i Meny, Kiwi, Spar og Joker har fått konsekvenser. Jensen anslår at omlag 15 av de 200 ansatte måtte gå som følge av dette. De fleste ansatte jobber deltid. Regnet i årsverk har The Field Group mistet 4 av 70. Handel og Kontor har tariffavtale og medlemmer i bedriften.

Arnfinn Korsmo, leder i YS- forbundet Negotia som organiserer mange vareplasserere hos dagligvareleverandørene, anslår at i underkant av 500 medlemmer mistet jobben etter at Norgesgruppen begynte å plassere varene selv. Det er langt færre enn forbundet først anslo ville bli rammet av denne endringen. Ifølge Korsmo har mange av de som mistet jobben fått tilsvarende jobber hos andre arbeidsgivere. Mange beholdt også jobben sin hos leverandørene, men fikk andre oppgaver, opplyser han.

Beholder vareplassererne

Coop og Rema har ingen planer om å gjøre som Norgesgruppen.

Vareplassererne kan puste rolig, de blir ikke kastet ut flere steder med det første.

– Vi vurderer fortløpende alle mulige tiltak for å bli bedre, men vi har ingen kortsiktige planer om å gjøre større endringer på dette området, sier kommunikasjonsdirektør i Coop, Bjørn Takle Friis, til HK-Nytt.

– Vi er veldig fornøyd med den jobben leverandørene gjør, og er helt avhengige av dem. De bidrar til å holde butikkene i god stand og fremme varer, spesielt når de gjelder kampanjer, og spesielt i de store butikkene, legger Friis til.

Rema 1000 har heller ingen planer om å gjøre endringer på dette området:

«Vareplassererne er fortsatt i våre butikker, og vi ønsker de velkomne», skriver HR-direktør Tore Høylie i en e-post til HK-Nytt.

19.02.2016