John Thomas Suhr fra Handel og Kontor hadde med seg oppslaget fra Klassekampen på talerstolen.

LO-kongressen forsvarte de lokale LO-avdelingene

Kongressen med krass kritikk mot LO-ledelsens nye regionstyre

Applausen avslørte raskt at LO-ledelsen tapte kampen om regionale LO-råd. Kritikerne mener forslaget vil kvele verdifullt lokalt engasjement.
10.05.2017

eline@lomedia.no

helge@lomedia.no

LO-ledelsen ønsker å endre ordningen for fylkeskonferansene. Ledelsen ville sette ned regionråd til å overta styringen. Det ble det bråk av på LO-kongressen.

På tre punkter i forslaget ble det satt inn angrep.

• Forslaget om opprettelsen av et regionalt råd i hver region.

• En ny ordning for gjennomføring av fylkeskonferansen.

• Og forslaget om at styret for fylkeskonferansen avvikles og at tilrettelegging av denne legges til det nye regionrådet.

Alle sakene fra LO-kongressen

– Det betyr mindre lokaldemokrati

En svekkelse av lokalapparatet, var dommen fra mange av talerne i debatten om organisasjonsplanen. Særlig muligheten for at de lokale LO-ene mister representasjonen på Kongressen satte sinnene i kok.

Og kritikerne hadde god hjelp av et oppslag i Klassekampen hvor forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, hevdet at de lokale LO-organisasjonene var udemokratiske organ fordi de er et apparat for dem som ikke fikk gjennomslag i egne forbund.

– LOs lokalorganisasjoner er også en slagmark for omkamper. Når en ikke rekker fram i eget forbund, kan en bruke det som en alternativ vei for å fremme forslag. Det mener jeg er udemokratisk, sa Eggum til Klassekampen.

Mange var uenige med og provosert av Eggum.

– Dette er ikke en styrking av demokratiet i LO. Det er en svekkelse av den lokale innflytelsen, startet John Thomas Suhr fra Handel og Kontor som første taler i debatten om organisasjonsplanen.

Torsdag skal LO-kongressen velge nye ledelse. Her er alle kandidatene

Fagforeningsveteran Størk Hansen, Fellesforbundet, fortsatte.

– Jeg har jobbet 30 år i fagbevegelsen. Ifølge forbundslederen har jeg ikke vært i et demokratisk organ. Jeg er dønn uenig, sa Størk Hansen.

– Dette blir et supperåd, mente Steffen Høiland, Fellesforbundet, fra Rogaland. Han krever at Kongressen tar demokratiet på alvor, og fikk følge av en annen Rogaland-delegat, Emma Watne. Hun tok til orde for at de lokale LO-ene derimot skal styrkes ved å få mer økonomisk manøvreringsrom – på bekostning av LO sentralt.

– Hvem står på barrikadene når lokalsykehuset skal legges ned og arbeidsplasser skal utflyttes? Det er lokal-LO som tar de lokale kampene, sa Venke Marie Heimdal fra EL og IT Forbundet.

– Her lukter det sentralisering og en svekkelse av lokaldemokratiet, mente hun.

Følg oss på Facebook

– Et forsøk på vingeklipping

LO i Trondheim er et av de mest markante lokal-LO-ene. Leder John Peder Denstad oppfatter forslaget fra Fellesforbundet og sekretariatet som et klart forsøk på vingeklipping.

– De vil videreføre lokalorganisasjonene, men de skal miste sin innflytelse og kanskje til og med sin representasjon på LO-kongressen, sier Denstad.

Han minner om at de lokale samorganisasjonene er den tradisjonelle klasseorganiseringen på tvers av bransje. Dette er arven fra Martin Tranmæl, en arv trønderne ønsker å føre videre.

– Hvis man mener at aktive lokale LO-er er et problem har man et problem. Jeg ser at Fellesforbundets Jørn Eggum mener LO-ene lokalt er «arenaer for omkamp». Tåler han ikke meningsbryting? Jeg mener tvert imot det må være lov – og at det er positivt, sier Denstad.

LO-ledelsen vil ha «fastere rammer» for samarbeid

LO-sekretær Terje O. Olsson har ledet arbeidet med organisasjonsplanen og presenterte planen på LO-kongressen. Selve planen druknet i engasjementet for å beholde dagens fylkeskonferanser akkurat som i dag.

Det er funn i organisasjonsgjennomgangen som viser behov for økt bruk av tverrfaglig arbeid og bedre vertikal forankring, heter det i innstillingen.

– Under dagens møteplasser, som fylkeskonferansen og temakonferanser, må vi finne fram til en fastere ramme for samarbeid, som styrker koordineringen mellom forbundene i regionene. Distriktskontorene skal ha det koordinerende og økonomiske ansvar for regionrådene.

For Terje O. Olsson kom ikke debatten som overraskende, og han vil heller ikke kalle debatten for turbulent.

– Nå skal redaksjonskomiteen gå gjennom forslagene. Så får vi se, sier Olsson til LO-Aktuelt.

– Vi har den klare oppfatning at regionråd vil styrke det lokale engasjementet, var Olssons budskap til Kongressen. Han fikk imidlertid lite støtte på talerstolen. To representanter for store LO-forbund, Clas Delp fra Fellesforbundet og Christopher Beckham fra Handel og Konto gikk helhjertet inn for forslaget om ny lokal organisering.

LO:– Viktig å rekruttere arbeidstakere med høyere utdanning

En ting det er full enighet om i LO, er viktigheten av å få en bedre rekruttering av arbeidstakere med lengre utdanning. Det var også flere talere inne på.

Sekretariatet anbefaler kongressen å gi sekretariatet i oppdrag å jobbe videre med organisasjonsgjennomgangen for å styrke LO-fellesskapet også i kommende kongressperiode.

Olsson minnet kongressen om at LO har økt fra 22 til 26 forbund. Det har ført til 10.000 nye medlemmer og et stort tilskudd for å utvikle LO-familien, mener Olsson.

– Bare LO organiserer fagarbeideren og akademikeren i samme hovedorganisasjon. Det er grunn til å dvele ved at LOs første handlingsprogram fra 1969 handlet mest om utdanning og kompetanse, sa Terje O. Olsson.

LO og YS taper terreng, mens Akademikerne og Unio styrker sin posisjon

10.05.2017