Snuser på samarbeid

HK-leder Sture Arntzen vil samarbeide med Fagforbundet. – Interessant, sier Jan Davidsen.
30.10.2012
16.12.2013 20:43

Handel og Kontors landsmøte i september vedtok å legge opp til en stor organisasjonsdebatt i løpet av de neste fire årene. Samarbeid med andre forbund vil trolig være et tema. Om det skulle bli aktuelt, holder HK-leder Sture Arntzen en knapp på Fagforbundet.

– Hvis HK skal se seg rundt etter samarbeidspartnere, er Fagforbundet en minst like aktuell kandidat som andre forbund, sier han til HK-Nytt.

Fagforbundet er LOs største forbund, med om lag 330.000 medlemmer, og organiserer først og fremst ansatte i kommunal sektor.

Gråsoner

Sture Arntzen mener HK og Fagforbundet overlapper hverandre i flere tilfeller, for eksempel i boligkooperasjonene. Mens HK organiserer de ansatte i OBOS og USBL, er de ansatte i de andre boligkooperasjonene medlemmer i Fagforbundet. Dette forbundet organiserer også i private institusjoner som er medlemmer av Virke, den arbeidsgiverorganisasjonen som HK har mest med å gjøre. Arntzen mener privat sektor kan bli større i framtida.

– Hvis vi skulle få et borgerlig flertall og en privatiseringsbølge, ville HK og Fagforbundet sammen kunne fange opp medlemmene som går fra offentlig til privat sektor, sier han.

Debatt først

Fire LO-forbund har planer om å slå seg sammen neste år; Industri Energi, Arbeidsmandsforbundet, Transportarbeiderforbundet og Postkom. Til sammen vil Forbundsalliansen, som barnet skal hete, bli LOs tredje største forbund, og dytte HK ned til fjerdeplassen. Sture Arntzen avviser imidlertid at hans tanker om et samarbeid med Fagforbundet er en reaksjon på Forbundsalliansen.

– Nei, men den kan bidra til at andre forbund begynner å se seg rundt etter samarbeidspartnere, mener han.

– Er det en sammenslåing med Fagforbundet du ser for deg?

– Det vil jeg ikke uttale meg om. Men på et tidspunkt må vi begynne å se oss rundt etter samarbeidspartnere. Men først må vi gjennomføre debatten i HKs organisasjon, en del vil kunne avklares gjennom den, sier HK-leder Arntzen.

Fornuftig og interessant

Jan Davidsen, leder i Fagforbundet, liker det han hører.

– Jeg synes det høres fornuftig ut, vi har mange tariffområder som ligger tett opp mot hverandre, særlig innenfor privat service, sier han til HK-Nytt.

Davidsen peker på at mange arbeidsgivere bytter arbeidsgiverforening og dermed tariffavtaler. Det skaper utfordringer for fagbevegelsen.

– Vi må finne en tariffstruktur som er tilpasset dagens arbeidsliv, sier Davidsen.

– Er den ikke det i dag?

– Det vil vel være å overdrive.

– Er du klar for en sammenslåing med HK?

– Ikke per dags dato, men det hadde vært interessant å gå inn en slik prosess for å se på muligheten for det, sier han til HK-Nytt.

30.10.2012
16.12.2013 20:43