Ansatte får mer makt

Nå får de ansatte i Norgesgruppen plass rundt de viktige styrebordene.
06.03.2012
16.12.2013 18:33

Fra nå av skal de ansatte i Meny Ultra, Kiwi, Kjøpmannshuset (Spar, Joker, Mix med flere) og Asko få velge sine representanter til styret i disse fire kjedene. Det har de ikke hatt rett til tidligere.

På riktig sted

Ifølge aksjeloven har ansatte rett til representasjon i aksjeselskapene de er ansatt i – i Norgesgruppen har det nødvendigvis ikke vært der de viktige beslutningene har blitt tatt. Etter søknad til den partssammensatte bedriftsdemokratinemnda har dette nylig blitt endret, slik at representanter for de ansatte heller får plass i kjedenes styrerom og i konsernstyret i Norgesgruppen ASA. For ordens skyld: Dette er en prøveordning, som varer fram til 2017.

Kritikk

For to år siden kritiserte forbundsleder Sture Arntzen Norgesgruppen i mediene for manglende bedriftsdemokrati. Det var utgangspunktet for prosessen som ledet fram til dette vedtaket i nemnda.

– Vi synes det er positivt at Norgesgruppen tar i bruk et verktøy som er naturlig i resten av næringslivet, sier Peggy Hessen Følsvik, nestleder i HK.

Hun karakteriserer vedtaket i bedriftsdemokratinemnda som en stor seier.

– Nå har klubbene en mulighet til å komme seg i posisjon, der makta er, og de viktige avgjørelsene tas, sier Følsvik.

Valg

Nå står de ansattes valg av styrerepresentanter for tur. Det er ikke gitt at det vil bli HK-medlemmer, for bare 14 prosent av de ansatte i Norgesgruppen er fagorganiserte. Per i dag finnes det heller ikke konsernklubber i Kiwi og Kjøpmannshuset, men det vil det bli dannet i løpet av våren. På årsmøtene i konsernklubbene vil det bli valgt kandidater til vervene som ansatterepresentanter i kjedestyrene og konsernstyret. Så kan valgkampen begynne.

06.03.2012
16.12.2013 18:33