SIER NEI TIL SØNDAGSÅPENT: Butikksjef Rikke Melstrøm ønsker å beholde fridagen.

Butikksjef advarer mot søndagsåpent

Rikke Melstrøm oppfordrer folk til å si nei til regjeringens forslag.
11.06.2015

– Vi må ha en dag i uka hvor de ansatte i varehandelen ikke behøver å jobbe. Søndagen skal man kunne bruke sammen med familie, eller til sosiale aktiviteter. Vi bør kunne legge bort forbrukersamfunnet en dag i uka, sier Rikke Melstrøm, butikksjef i klesbutikken Oxholm på Lambertseter senter i Oslo.

Kjøpesenteraksjon

Fram mot kommunestyre- og fylkestingsvalget skal Oslo/Akershus Handel og Kontor ut og møte ansatte i varehandelen på kjøpesentre og i handlegater i hovedstadsområdet. I dag er en gjeng fra fagforeningen på Lambertseter senter. De informerer de ansatte på senteret om hvordan de kan sende inn sine svar på regjeringens høring om søndagsåpne butikker. Så langt har mer enn 1.500 personer, organisasjoner og bedrifter gjort nettopp det. De fleste er negative.

Politikk

HK informerer også de ansatte om hva de ulike partiene i kommunene mener om saken.

– Et politisk vedtak kan snu opp-ned på arbeidshverdagen til folk. Søndagssaken er kroneksemplet på dette. Det er viktig å gjøre de ansatte bevisste på at det partiet de stemmer på kan ha direkte innvirkning på arbeidshverdagen deres, sier John Thomas Suhr, leder i Oslo/Akershus HK.

Har sendt inn høringssvar

Butikksjef Rikke Melstrøm er tydelig på hva hun mener om regjeringens foreslåtte endringer i helligdagsloven. Hun har allerede sendt inn sitt høringssvar til regjeringen.

– Jeg har også oppfordret venner og familie til å gjøre det samme. Jeg vil beholde fridagen, sier hun.

Butikksjefen er overbevist om at søndagsåpne butikker vil føre til økte kostnader for butikken.

– Vi er ikke en del av en kjede, og har små marginer. Jeg ønsker ikke å bruke de pengene vi tjener på å ha ansatte på jobb på søndager, sier Melstrøm.

Trenger en fridag

Catharina Nerland, deltidsansatt i helsekostbutikken Sunkost, synes det er unødvendig med søndagsåpne butikker.

– Folk vil ikke handle mer selv om det blir søndagsåpne butikker. Det er nok av muligheter til å handle ellers i uka. Jeg synes at folk bør kunne klare å planlegge å handle det de trenger andre dager i uka, sier hun.

Også Aina Horten, eier og driver av gullsmedforretningen Bjørklund er motstander av søndagsåpne butikker.

– Vi trenger en fridag. Dessuten vil det ikke være lønnsomt for driften. Hvis lovforslaget går igjennom, kan jeg like så godt gi meg med denne butikken, sier hun til HK-Nytt.

På gjerdet

På Jernia har butikksjef Therese Søvik ikke bestemt seg for hva hun mener om saken.

– Jeg skjønner godt at ansatte i varehandelen ikke ønsker å jobbe på søndager, og jeg vil også gjerne slippe det. Men hvis jeg tenker fra kundeperspektivet skulle jeg ønske det var åpent, sier hun.

martin.slordal@lomedia.no

11.06.2015