STREIKEKLARE: Tillitsvalgt på Norli Universitetsgata i Oslo, Eric Tollu, får både streikevester og informasjonsmateriell når leder for HK region Øst, Fawsi Adem, er på besøk.

Brian Cliff Olguin

Tusenvis av butikk- og kontoransatte er klare til streik. Søndag starter meklingen

Fawsi Adem har brukt den siste uka på å forberede tillitsvalgte.
02.05.2024 11:32

brian@lomedia.no

Søndag klokka ti starter meklingen mellom LO-forbundet Handel og Kontor og arbeidsgiverorganisasjonen Virke hos Riksmekleren.

Klarer de ikke bli enige, går 4.256 HK-medlemmer i butikker og kontorer i streik fra tirsdag 30. april – i første omgang.

– Vi har ringt rundt til så å si alle de tillitsvalgte på streikeuttakslista og forberedt dem på at det kan bli streik, sier Fawsi Adem.

Lederen for HK region Øst står foran et titalls plastesker fylt med gule vester. Både torsdag og fredag delte han ut streikevester til tillitsvalgte i bedriftene som vil bli rammet av streik først.

Se hele lista: Butikker og flyplasser over hele Norge kan bli ramma av streik

KONTOROPPGAVER: Adem har i likhet med de andre i HK nok å gjøre med å ringe og kontakte og forberede tillitsvalgte til en potensiell streik dersom Virke og HK ikke blir enige i løpet av søndag og mandag.

Brian Cliff Olguin

For to uker siden ble det nemlig brudd i lønnsforhandlingene. Dermed må partene troppe opp hos Riksmekleren.

Både dagligvarebutikker, byggvarehus og taxfreeshopping på flyplassene i Oslo, Bergen og Trondheim kan bli streikestengte.

Dette krever HK

Kravene til HK kan oppsummeres slik:

• Økt reallønnsvekst i tråd med frontfagets ramme på 5,2 prosent. Garantilønnsordningen i landsoverenskomsten ga erfarne ansatte 8,45 kroner mer i timen fra 1. februar. Dette vil HK ikke regne som en del av den økonomiske ramma.

• Krav om økte tillegg for å jobbe på søndager

• En etter- og videreutdanningsreform. HK vil ikke vente og se hva Fellesforbundet og Norsk Industri blir enige om etter lønnsoppgjøret.

• Full lønn under sykdom og foreldrepermisjon i 12 måneder. I lønnsoppgjøret for to år siden fikk HK gjennomslag for full lønn under sykdom i tre måneder.

Stengte taxfreebutikker?

Når HK-nytt møter Adem, har han allerede vært på Oslo lufthavn Gardermoen og besøkt medlemmer i taxfreebutikken Travel Retail Norway (TRN).

Der er 278 medlemmer klare til streik. I tillegg kommer medlemmer i tilsvarende butikker på flyplassene i Bergen og Trondheim – totalt 373 medlemmer i hele TRN-konsernet.

Rozina Nazar, tillitsvalgt for TRN-klubben på Oslo lufthavn mener at en så stor streik vil ramme hardt og at det ikke vil være forsvarlig å holde taxfreebutikkene åpne.

SIGNALGULT: Et av regionkontorets møterom i Oslo fungerer som mellomlager for streikemateriell.

Brian Cliff Olguin

GATELANGS: Fawsi Adem haster avgårde på  Karl Johans gate i Oslo når han skal besøke tillitsvalgte som er med i det første streikeuttaket til Handel og Kontor.

GATELANGS: Fawsi Adem haster avgårde på Karl Johans gate i Oslo når han skal besøke tillitsvalgte som er med i det første streikeuttaket til Handel og Kontor.

Bokhandlerne

Selv om de aller fleste av de 4.256 HK-medlemmene på streikeuttaket er omfattet av Landsoverenskomsten, er det åtte andre tariffavtaler som forhandlingene også gjelder for.

En av disse er Bok- og papiravtalen, som omfatter ansatte i bokhandlere.

Dermed er det mulig at lesesultne nordmenn også vil merke en potensiell streik. Hos Norli Universitetsgata i Oslo kan 26 ansatte bli tatt ut konflikt.

Her møter Adem klubbleder Eric Tollu.

– Streik er aldri noe jeg går og håper på, men må man, så må man, sier Tollu.

Han har vært tillitsvalgt på Norli i et år, og bortsett fra en times politisk streik, har han aldri deltatt i en konflikt. Men han er klar på hva som er viktigst for ham og medlemmene.

– Jeg håper selvfølgelig på at vi vinner fram med lønnskravene, slik at vi får økt kjøpekrafta vår.

De siste årene har arbeidere, særlig i i varehandelen, opplevd at prisene på varer og tjenester har økt mer enn lønningene – også kjent som reallønnsnedgang. Nå vil de ha mer å rutte med.

Streikevakter

– Har dere kommet i gang med vaktlistene, spør Adem.

Det er tillitsvalgte som har ansvar for å fordelene streikevaktene.

Ting ser ut til å være under kontroll for Tollu på Norli. Han er også fornøyd å ha en avtale med arbeidsgiveren om at de kan bruke bedriftens toaletter under en eventuell streik. Slikt kan en ikke ta for gitt.

I den andre enden av Karl Johan møter Adem tillitsvalgte for H & M Oslo City, May Tove Olsen.

Hun har fått flere nye medlemmer etter at det ble kjent at H & M Oslo City er blant de som skal starte en eventuell streik.

STØTTESPILLER: Fawsi Adem informerer klubblederen i H&M Oslo City, May Tove Olsen, om hvordan de kan hjelpe henne og HK-medlemmene i tilfelle det blir streik.

Brian Cliff Olguin

Disse medlemmene kan først bli tatt ut i streik i et eventuelt andre streikeuttak.

Olsen er ikke i tvil om at det riktige i dette lønnsoppgjøret er å kjempe for økt lønn.

– Vi som jobber i butikk ser hvordan prisene øker jevnlig. Jeg har sett hvordan prisene fra en kosmetikkleverandør økte med mellom 10 og 20 kroner per produkt. I tillegg ser jeg at også matpriser, strøm, renter og tjenester øker i takt. Vi ønsker lønnsvekst på lik linje med prisveksten, sier hun.

– Husk at vi også har tillitsvalgtsenteret på Youngstorget åpent for dere hele tiden. Der skal vi også dele ut kaffe og mat, og om vi må kjøpe ullundertøy, så gjør vi det og, sier Adem til Olsen.

1. streikeuttak HK-Virke 2024

02.05.2024 11:32