Lønnsoppgjøret

Ansatte på bensinstasjon har fått ny lønn. Se de nye satsene

Minstelønna øker med opptil 13 kroner i timen.
Bensinstasjonsansatte må fortsette på samme tariffavtale som før, men får økt lønna si.

herman@lomedia.no

Handel og Kontor (HK) og arbeidsgiverorganisasjonen Virke er enige om den nye lønna til bensinstasjonsansatte.

Mandag og tirsdag forhandla partene om lønn og andre bestemmelser i tariffavtalen energistasjonsoverenskomsten.

Omtrent 350 HK-medlemmer er omfatta av denne. Totalt jobber rundt 10.000 ansatte i bransjen, ifølge HK.

– Vi har fått til et økonomisk oppgjør i tråd med frontfagsramma og fulgt den profilen vi hadde bestemt oss for, sier HK-nestleder Lena Reitan.

Nå er det medlemmenes tur til å stemme over om de syns oppgjøret er godt nok. Fristen for uravstemninga er 30. mai.

Bakgrunn: Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig

Dette er partene enige om:

• Økt lønn til alle, utenom arbeidstakere under 18 år. Timelønna på lønnstrinn 0 til 5 år økes med 6 kroner. Lønnstrinn 6 økes med 13 kroner.

• Økt nattillegg på 8 kroner per time.

• Matpengesatsen økes til 107 kr.

• HK og Virke skal samarbeide om å øke organisasjonsgraden på bensinstasjonene.

• HK og Virke skal samarbeide om å utvikle en verktøykasse for å gjøre det enklere å gjennomføre risikovurderinger for aleine- og nattarbeid i perioder.

• Ny tekst om livsfasepolitikk i tariffavtalen.

• For mer detaljer kan du lese protokollen fra forhandlingene.

Nye satser

Nye minstelønnssatser fra 1. april 2024 (økning i parentes):

• Ungdom under 18 år: 136,33 kroner per time (+0 kr.)

• Butikkpersonell 0 år: 178,57 kroner per time (+6 kr.)

• Butikkpersonell 2 år: 181,57 kroner per time (+6 kr.)

• Butikkpersonell 3 år: 184,57 kroner per time (+6 kr.)

• Butikkpersonell 4 år: 187,57 kroner per time (+ 6 kr.)

• Butikkperosnell 5 år: 193,57 kroner per time (+6 kr.)

• Butikkpersonell 6 år: 234,57 kroner per time (+13 kr.)

Nattillegg:

• Mandag til fredag kl. 00 til 06: 32 kroner per time (+8 kr.)

• Søndag 00 til 06: 38 kroner per time (+8 kr.)

Kilde: HK og Virke

Fikk ikke bytta avtale

Et av HKs krav i forhandlingene med Virke var å kaste energistasjonsoverenskomsten i søpla og flytte bensinstasjonene over på landsoverenskomsten, som er den mest utbredte tariffavtalen i varehandelen.

Grunnen er at det er store lønnsforskjeller mellom ansatte på bensinstasjon og butikkansatte. Dette har HK-Nytt tidligere skrevet om.

Men HK fikk ikke gjennomslag for å bytte ut tariffavtalen til de bensinstasjonsansatte.

– Når vi ikke fikk avvikla avtalen, gjorde vi det beste vi kunne for å løfte gruppa. Nå har vi i hvert fall spist en 50-øring av forskjellen mellom bensinstasjonsansatte og butikkansatte på trinn seks, sier Lena Reitan.

Ansatte på landsoverenskomstens trinn 6 tjener 11 kroner mer i timen.

FORNØYD: HK-nestleder Lena Reitan er glad for at Virke vil samarbeide om både risikovurdering og fagorganisering.

Brian Cliff Olguin

Fornøyd med samarbeid

– Jeg er veldig fornøyd med de to samarbeidstiltaka vi har blitt enige om å gjennomføre, sier Reitan.

– Vi skal utarbeide en verktøykasse for å gjøre det bedre og enklere for lokale parter å ta en risikovurdering av aleine- og nattarbeid i perioder. For eksempel under russetida eller en festival, fortsetter nestlederen.

HK og Virke er også enige om at det er for få fagorganiserte i bransjen.

– Det er veldig bra at vi skal jobbe sammen for å øke organisasjonsgraden og tariffdekninga. Det er når partene jobber sammen man får til gode resultater på disse tingene.

Les også: Circle K-ansatte blir utskjelt, trua og trakassert av kunder