De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

Hanna Skotheim

Mobilbruk på jobb

Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?

Et mobilforbud er ikke særlig lurt, mener juridisk rådgiver. Men går mobilen ut over arbeidet du skal gjøre, er det en annen sak.
30.11.2023
30.11.2023 15:34

hanna@lomedia.no

Det står ingenting i arbeidsmiljøloven om bruk av privat mobiltelefon i arbeidstida.

Men arbeidsgiver har styringsrett.

Det vil si at hen blant annet bestemmer over tiden din mens du er på jobb, hvilke verktøy du skal bruke og hvordan du skal samhandle på arbeidsplassen.

Det betyr at en arbeidsgiver kan gripe inn hvis du for eksempel bruker så mye tid på mobilen din at det går ut over jobben du skal gjøre.

Les mer her: Surfer du på mobilen mens kollegaen din snakker?

Mette K. Reiten tror ikke det er lurt å sette opp veldig firkanta regler på dette. Hun er juridisk rådgiver i rådgivningsselskapet Compendia.

Mette K. Reiten, juridisk rådgiver i rådgivningsselskapet Compendia.

Privat

– Voksne trives ikke med pekefingre. Men jeg har tro på rutiner for mobilbruk. De ansatte bør involveres og gjerne utfordres på hvordan de selv tenker at slike rutiner bør være.

Kunden først

Så er det likevel noen settinger på jobb der Reiten tenker det er mindre greit å bruke mobilen, eksempler kan være hvis du jobber innenfor helse, service, sikkerhet, i oppvekstsektoren eller som sjåfør.

– Innenfor disse yrkene ligger det i stillingens natur at du må være veldig oppmerksom eller skal se de menneskene du jobber med på en særlig måte.

Fikk du med deg denne? Kiosksjef truet en ansatt med lønnstrekk ved mobilbruk i arbeidstida

Se for deg at du går inn i en butikk, og så er den som jobber der opptatt med mobilen i stedet for å se deg som kunde. Det er ikke greit, mener Reiten.

– Jeg tenker ikke at et forbud er løsningen. Det kan være helt uproblematisk at man sjekker mobilen i løpet av en arbeidsdag, men det må ikke være noe tvil om at det først og fremst er kundene du skal følge med, sier Reiten, og oppfordrer til at leder går gjennom forventningene til mobilbruk i serviceyrker.

– Ledere må bli kjent med folka sine og så må de prøve å finne løsninger som ikke er urimelige. En idé kan være å høre med de ansatte selv hva de tenker.

Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen

Må snakke om det

Hvorvidt det er mer eller mindre greit å sitte på mobilen i en pause, kommer an på, mener Reiten. Hvis du ikke har betalt lunsj, så er ikke pausen en del av arbeidstiden og den enkelte kan i prinsippet gjøre hva hen vil i pausen. Får du derimot betalt lunsjpause, mener hun at det i større grad kan forventes av deg at du legger bort mobilen og bidrar til det sosiale fellesskapet også i pausene.

– Men jeg ville nok ikke vært for firkanta her heller, sier Reiten.

Til syvende og sist er det viktigste å tørre å snakke høyt om mobilbruk på arbeidsplassen, mener hun.

– Hvis man for eksempel merker at folk ikke blir kjent med hverandre fordi alle sitter på mobilen når de har pause, tenker jeg at en leder må ta det opp og få kollegaene til å snakke om det, sier Reiten.

Selv om hun ikke forventer at kollegaer skal dele private ting med hverandre, så tror hun det er viktig å vise litt hvem en er.

– Forteller vi litt om oss selv til dem vi jobber med, blir vi tryggere på hverandre. Det vet vi at er med til å bidra til et bedre arbeidsmiljø.

Lov om å logge av?

• Nylig foreslo partiet Venstre å lovfeste retten til å logge av etter arbeidstid. I sommer foreslo EU det samme.

• Kritikerne mener blant annet at det vil gjøre arbeidshverdagen mindre fleksibel, da det er noen som har behov for å kunne jobbe til andre tidspunkt enn i kjernetiden.

• Partileder Guri Melby avviser at forslaget vil hindre et mer fleksibelt arbeidsliv, ifølge Aftenposten.

30.11.2023
30.11.2023 15:34