STREIKEVAKT: I 2023 streika HKs medlemmer i lønnsoppgjøret mellom LO og NHO.

Brian Cliff Olguin

Lønnsoppgjøret 2024

Det kan bli streik for lønna til butikkansatte. Snart starter meklinga

For å bli tatt ut i streik, må du ha meldt deg inn i Handel og Kontor (HK) innen 28. april.
25.04.2024 12:24

herman@lomedia.no

Torsdag kveld blei det brudd i lønnsforhandlingene mellom HK og arbeidsgiverorganisasjonen Virke. Nå må partene i mekling, der Riksmekleren skal prøve å tvinge fram en avtale i årets lønnsoppgjør.

Meklinga skjer 28–29. april, opplyser HK. Fristen er ved midnatt, natt til 30. april. Det er ikke uvanlig at partene sitter lenger enn fristen.

Men hva skjer hvis de fortsatt ikke klarer å bli enige?

Da blir det konflikt. HK vil da ta i bruk arbeidstakernes viktigste virkemiddel, nemlig streik. Det kan også bli streik på et senere tidspunkt dersom partene blir enige i meklinga, men medlemmene stemmer nei til avtalen i en uravstemning.

For å få mest mulig ut av en streik, trenger HK så mange medlemmer som mulig. Skal arbeidstakere bli tatt ut i streik, må de ha meldt seg inn i HK før meklinga starter 28. april, opplyser HK.

Les også: Full stans i lønnsoppgjøret for butikkansatte

Du får ikke lønn

Under en streik legger du frivillig ned arbeidet, og arbeidsgiver trenger derfor ikke å lønne deg.

Du får altså ikke lønn, men unga skal fortsatt ha mat og regningene må betales.

Derfor får du et streikebidrag fra HK i den tida du er ute i streik.

I år er streikebidraget på 5.310 kroner per uke for heltidsansatte. Bidraget blir avkorta ut ifra hvor stor stilling du har.

Barneforsørgere får 500 kroner mer i uka.

Ni tariffavtaler

Forhandlingene som nå skal til mekling tar for seg disse tariffavtalene mellom HK og Virke:

Landsoverenskomsten – Gjelder for butikk-, kontor- og lagerfunksjonærer og sjåfører, også ansatte i samvirkelag (Coop). Gjelder ansatte i kiosker, bingoer og fotolaboratorier.

Forlagsavtalen – Gjelder for ansatte i forlag.

Reiselivsavtalen – Gjelder for ansatte i reisebyrå og reiseoperatører.

Bok- og papiravtalen – Gjelder for ansatte i bokhandlere.

Kontoroverenskomsten – Gjelder ansatte ved kontor, også ansatte i callsentre.

Bransjeavtalen for advokatvirksomheter – Omfatter kontoransatte ved advokatkontor.

Lederoverenskomsten – Gjelder for de som tidligere var omfattet av overenskomsten for ledere i samvirkelag og ledere i Coop Norge SA med flere.

Informasjonsteknologiavtalen – Gjelder bedrifter i data- og kontorteknisk bransje. Omfatter lagerfunksjonærer/-arbeidere, kontorfunksjonærer, EDB-operatører, programmerere og system- og EDB-konsulenter.

Bilselgeravtalen – Gjelder bilselgere.

Kilde: HK

Målet med en streik er å ramme arbeidsgiverne økonomisk. I beste fall for fagforeningene vil de midlertidig stenge bedriftene helt.

I varehandelen, der flesteparten av de ansatte ikke er medlem av et forbund, handler det ofte også om omdømmet til butikkene.

Bakgrunn: Snart skal 32.000 butikkansatte få ny lønn

For å ramme arbeidsgiverne hardest mulig, trenger HK så mange medlemmer som mulig. Derfor ber forbundsleder Christopher Beckham nå tillitsvalgte om legge inn støtet for å få flere medlemmer på arbeidsplassene sine.

– Nå skal vi opporganisere fram til meklinga starter. Det er kun de som er medlemmer i HK Norge ved oppstart av mekling som kan få streikebidrag. Ansatte som blir permittert ved en eventuell streik får verken streikebidrag eller støtte fra det offentlige, skriver forbundsleder Christopher Beckham i en e-post til HK-Nytt.

Hvem skal streike?

Det er kun de som er tatt ut i et streikeuttak som skal legge ned arbeidet. Du får beskjed fra fagforeninga om du skal ut i streik.

De som ikke er medlemmer av HK skal ikke streike, med mindre deres forbund også tar ut medlemmer i streik.

Man kan i utgangspunktet ikke melde seg ut av forbundet for å slippe å streike etter at streikeuttaka er sendt til arbeidsgiver. Du har heller ikke lov til å nekte å streike eller gjøre jobben til en som streiker.

Streikebryteri kalles det sistnevnte, og er kjent som den største synden du kan gjøre i arbeiderbevegelsen. Gjør du det, vil du mest sannsynlig bli ekskludert fra forbundet.

Streik er kompliserte greier. Her er 23 spørsmål og svar om streik.

Les også: Dette må du vite om lønnsoppgjøret

25.04.2024 12:24