REKORD: Aldri før har HK hatt så mange medlemmer som nå. Det gleder forbundets ledelse seg over. Fra venstre: 2. nestleder Lena Reitan, 1. nestleder Elisabeth Sundset og forbundsleder Christopher Beckham.

Brian Cliff Olguin

Organisasjon

Aldri før har Handel og Kontor hatt flere medlemmer

HK har bikket 80.000 medlemmer – igjen.
06.03.2024
08.03.2024 07:37

80.456. Det var antallet medlemmer Handel og Kontor (HK) hadde på medlemslistene sine den siste dagen i februar. Det er ny rekord.

609 nye medlemmer har kommet til i år.

– Dette er resultatet av en fantastisk jobb som gjøres i de ulike avdelingene, klubbene og regionene, sier Elisabeth Sundset, nestleder i HK.

Forbundet har gjort en ekstra innsats med å organisere flere nå før lønnsoppgjøret for å stå sterkere i forhandlingene. Målet var å øke antall medlemmer som er omfattet av tariffavtaler til 40.000. Men ved utgangen av februar var antallet 37.760 medlemmer – en økning på 243 siden årsskiftet.

– Selv om vi ikke har nådd målet, har det gitt oss en ekstra dytt. Det har vært veldig fint å være med ut på besøk på arbeidsplassene. Vi kan bli uendelig store hvis vi kommer oss ut, sier hun.

Ned og opp igjen

Det er ikke første gang forbundet har bikket 80.000 medlemmer. I mai 2022 hadde HK 80.086 medlemmer. Det var ny rekord. Så gikk det nedover igjen samme høst. Det forklarte HK med at folk hadde dårlig råd. Men det har de vel fremdeles?

– Vi så at mange kjente på en stram lommebok og meldte seg ut. Men potensialet vårt er stort. Vi kan bli større selv om folk har dårlig råd. Og de økonomiske utsiktene er bedre nå. Dessuten tror jeg mange kjenner på at de ønsker å være en del av fellesskapet før et hovedoppgjør. Blir det streik, får du ikke streikebidrag om du ikke er medlem, sier Sundset.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Nord og Øst

Det er HK region Nord-Norge som har hatt størst prosentvis framgang i år.

– Jeg heier litt ekstra på dem nå. Som regel er det region Øst som har gått mest fram, sier Sundset.

Region Øst har fått flest medlemmer i år. De kan notere seg en økning på 158 medlemmer.

Å organisere er en kontinuerlig oppgave, understreker nestlederen.

– Det skal ligge fremst i pannebrasken til alle tillitsvalgte. Vi må fortsette den gode jobben som gjøres, sier hun.

Les også: Rekordmange nye tariffavtaler i Handel og Kontor i fjor

Hva er en tariffavtale?

• En avtale som regulerer lønns- og arbeidsforhold.

• Avtalen gir ansatte rett til medbestemmelse og informasjon om viktige prosesser på arbeidsplassen.

• Det finnes ulike tariffavtaler for ulike bransjer.

• Tariffavtalene er inngått mellom en arbeidstakerorganisasjon og en arbeidsgiverorganisasjon.

• Må undertegnes av arbeidsgiver om den skal gjelde på arbeidsplassen.

• Avtalene revideres i lønnsoppgjørene.

06.03.2024
08.03.2024 07:37

Hva er en tariffavtale?

• En avtale som regulerer lønns- og arbeidsforhold.

• Det finnes ulike tariffavtaler for ulike bransjer.

• Må undertegnes av arbeidsgiver om den skal gjelde på arbeidsplassen.

• Avtalene revideres i lønnsoppgjørene.