Jysk dropper omstridt ordning for tilbakemelding fra kundene
Butikkarbeidere følte seg presset til å ha bilde av seg selv på iPader.
DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.
Jysk
Saken oppsummert
line.mette.finnoy@lomedia.no
– Vi kan ikke utelukke at det finnes en risiko for at enkelte medarbeidere kjenner et press for å delta, og vi har derfor besluttet å ikke lenger fortsette med personlige tilbakemeldinger.
Det skriver salgs- og markedssjef Krister Andreassen i Jysk til HK-Nytt i en epost.
Det vakte reaksjoner da interiørkjeden Jysk tidligere i år innførte et nytt system i sine butikker for å tilbakemeldinger fra kundene.
Det ble plassert ut iPader med bilde av den enkelte ansatte i Jysk-butikkene, slik at kundene kunne si sin mening om den de hadde møtt i butikken.
Les også: 40.000 kan miste jobben i varehandelen. Butikkmedarbeider Sif føler på usikkerheten
Ikke oppfattet som frivillig
Ansatte i Jysk følte seg presset til å stille opp, og ordningen ble ikke oppfattet som frivillig, slik ledelsen hevdet, avdekket HK-Nytt. Enkelte ansatte opplevde seg truet med skriftlig advarsel dersom de ikke sørget for at mange nok kunder benyttet iPadene og ga sin evaluering av dem.
«Sånt skal ikke skje», responderte Krister Andreassen. Han sa at Jysk-ledelsen så alvorlig på det dersom ansatte var utsatt for den typen press. Andreassen opplyste også i artikkelen at det var igangsatt en intern evaluering av IPad-ordningen.
Les også: Ellen Merete føler seg hørt med tariffavtale. Stadig flere i HK opplever samme trygghet
– God dialog med ansatte
Evalueringen konkluderte slik at ledelsen i Jysk besluttet å kutte ut personlig tilbakemelding til ansatte via iPadene, forteller Andreassen nå.
– I løpet av sommeren og høsten har Jysk-ledelsen hatt en god dialog med sine tillitsvalgte om dagens praksis, og vi har gitt alle våre ledere beskjed om å være ekstra oppmerksomme på signaler fra medarbeidere, skriver Andreassen i e-posten til HK-Nytt.
Det blir fortsatt iPader eller tablets i butikkene, men uten bilder av dem som jobber der eller spørsmål om dem, ifølge salgs- og markedssjefen.
Flere saker
Eirik Dahl Viggen
Tjenestepensjon skaper ulikhet
– Det er ikke greit. Det skaper forskjeller mellom folk i ulike bransjer, sier Emilija Velican.
Herman Bjørnson Hagen
Emilija (28) blir en pensjonstaper: – Det er ikke greit
– Det er vanskelig å stå alene mot arbeidsgiverne, spesielt hvis du er ung og ny, sier Markus Olsen.
Herman Bjørnson Hagen
Synsam-ansatte har fått øynene opp for ordna forhold
Natalija Kandic og Vilde Gjesdal snakket med unge på jobb om blant annet kameraoveråking og arbeidskontrakter.
Brian Cliff Olguin
Natalija og Vilde sjekket Alna-senteret for snusk
FELLESSKAP: Runa Bjørk Erga stiftet nye bekjentskap gjennom lek, moro og diskusjoner.
Brian Cliff Olguin
Ikke bare lek og moro – boligpresset preget sommerkonferansen
Brian Cliff Olguin