Adminstrerende direktør Ole Erik Almlid og LO-leder Peggy Hessen Følsvik er enige om at det var stor avstand mellom partene under forhandlingene om årets lønnsoppgjør

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret 2021:

Det er brudd i årets lønnsoppgjør. Dette bør du vite

NHO avviste LOs krav. Nå øker muligheten for streik.
25.03.2021
26.03.2021 09:59

frode@lomedia.no

torgny@lomedia.no

Årets viktigste lønnsoppgjør endte med brudd i dag, fordi LO og NHO ikke ble enige.

LO krevde lavlønnstillegg og at alle skal få opprettholde kjøpekrafta, men det ble avvist av arbeidsgiverne i NHO.

– Vi forsøkte på best mulig måte å få til et resultat, men vi sto for langt fra hverandre. Derfor har vi brutt forhandlingene, og må få hjelp fra Riksmekleren for å finne en løsning, sa LO-leder Peggy Hessen Følsvik da hun møtte pressen etter at forhandlingene med NHO ble brutt.

Bakgrunn: Færre skal få lavlønnstillegg, krever NHO. Slik svarer LO

To vanskelige spørsmål

Administrerende direktør Ole Erik Almlid kunne bare bekrefte det Følsvik sa.

– Vi visste at vi sto langt fra hverandre, og nå må vi få hjelp fra Riksmekleren, sa NHO-sjefen.

Det to bekreftet at det var to spørsmål som var vanskelig. Det ene er lavlønnstillegget og det andre er det generelle tillegget.

– Nå har dere forhandlet i to dager, er det noen spørsmål som er løst?

Nei, dette er et mellomoppgjør og da handler det bare om penger, så vi står like langt fra hverandre som da vi begynte, Følsvik.

Men hun avviser at det ikke har vært noen vits med forhandlingene. Det har vært nyttig for å bli enige om grunnlaget de skal forhandle på.

Oversikt: Se hvem som skal forhandle lønna for LO-medlemmene

Reell streikefare

– Er det mulighet for streik?

Ja, streikefaren er helt reell, svarer Følsvik. LO har levert plassoppsigelse for alle som er oppfattet av oppgjøret. 6. april kommer de til å levere konkrete lister over hvem som kommer til å bli tatt ut i streik hvis partene ikke blir enige om et resultat innen 10. april klokka 24.00.

LO har varslet avtale- og plassoppsigelse for 179.002 arbeidstakere. En eventuell streik vil kunne omfatte store deler av privat sektor i Norge.

NHO-sjef Almlid bekrefter at avstanden mellom partene har vært spesielt stor i år, og at det derfor ikke kommer til å bli en lett mekling, men han håper at Riksmekleren kan hjelpe partene til å finne en løsning.

Pandemien gjør at det er en svært alvorlig situasjon, sier Almlid.

Også han mener at forhandlingsrunden har vært nyttig til tross for at det ikke har kommet fram til noe resultat. Partene har fått mulighet til å gå gjennom tall og lister slik at de er enige om grunnlaget det skal forhandles på.

Bakgrunn: Det kan bli streik i årets mellomoppgjør. Her leveres kravene

Nedgang i reallønna

NHO gikk i starten av mars hardt ut og krevde nedgang i reallønna. Det skapte sterke reaksjoner innad i LO og resten av fagbevegelsen.

Det var derfor ventet at årets forhandlinger ville bli ekstra vanskelige.

Lønnsøkning

LO hadde i forkant krevd 2,8 prosent lønnsøkning, det samme som prisene er anslått å øke. LOs krav var derfor å opprettholde kjøpekrafta for medlemmene.

– Kravet vårt er å sikre kjøpekrafta til medlemmene, få på plass et lavlønnstillegg og noe som sikrer seriøsitet i arbeidslivet. Løsningen ligger der et sted, sa LO-leder Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse da hun overrakte kravene til NHO onsdag.

Nyttig info: Når får du den nye lønna di? Her er datoene i årets lønnsoppgjør

Konkurranse

NHO krever at lønna ikke skal øke mer enn 2,2 prosent, som er det man anslår lønnsveksten til å være i land Norge konkurrerer mest med.

Riksmekleren

Hvis det viser seg å være brudd i forhandlingene, skal partene få hjelp av Riksmekleren for å bli enige. De skal etter planen møtes der rett etter påske - 9. og 10. april.

Frist for å bli enige er lørdag 10. april klokka 24.00. Erfaringsmessig sitter partene gjerne langt over fristen, og man kan forvente at de ikke kommer til enighet før søndag 11. april.

Kommentar: «Det blir usedvanlig vanskelig å finne samlende løsninger i årets lønnsoppgjør»

YS brøt også

YS opplyser i ei pressemelding at også de bryter årets lønnsoppgjør med NHO. YS er betydelig mindre enn LO i dette oppgjøret. YS har meldt plassoppsigelse for om lag 15 000 medlemmer i NHO-bedrifter.

Lavtlønte

LO krever i tillegg et ekstra tillegg til de lavtlønte. NHO er i utgangspunktet svært negativ til lavlønnstillegg. Hvis det skal gis lavlønnstillegg, krever NHO at mange færre skal få det enn ved tidligere oppgjør.

Mye lest: 15.000 koronaledige vil aldri komme tilbake i jobb igjen, frykter forsker

Mellomoppgjør

I år er det et mellomoppgjør, og da skal det bare forhandles om kroner og øre. LO og NHO forhandler på vegne av hele medlemsmassen, og det er som vanlig privat sektor som fører an i lønnsoppgjøret.

Mye delt: Ett år siden Norge stengte ned: Se den eksplosive utviklingen i ledigheten

Reallønna

I fjor økte reallønna ørlite for de fleste, til tross for at korona-krisa skapte en voldsom arbeidsløshet.

Lønnstillegg ble i gjennomsnitt 2,2 prosent i fjor, noe som ga en økning i reallønna, ifølge teknisk beregningsutvalg for lønnsoppgjørene.

Samleside: Les alle sakene om årets lønnsoppgjør her

25.03.2021
26.03.2021 09:59