6000 ansatte i DNB kan glede seg over den solide konsernbonusen.

Ole Palmstrøm

Rekordbonus til tusenvis av bankansatte

Bankene tjente svært godt i 2023. Nå gir flere banker historisk høye bonuser til sine ansatte.
01.03.2024
04.03.2024 08:46

DNBs konsernbonus for 2023 er på 33.000 kroner. Denne bonusen omfattes av 6000 ansatte, skriver Finansforbundets medlemsblad Finansfokus.

– Vi tillitsvalgte er veldig glade for at våre medlemmer anerkjennes på denne måten. Dette er den høyeste felles bonusutbetalingen noen gang, sier konsernhovedtillitsvalgt Lillian Hattrem i DNB til medlemsbladet.

Mye lest: Ny pensjon: Økes med nesten 30.000 kroner

I SR-Bank får alle ansatte ti prosent av brutto fastlønn i bonus. Sparebank 1 Gudbrandsdal deler ut 50.055 kroner til alle ansatte.

De ansatte i Sparebank 1 Østfold og Akershus får 8 prosent av årslønna si i bonus – eller overskuddsdelingsordning som hovedtillitsvalgt Vigdis Rekdahl i LO Finans HK foretrekker å kalle det. For de ansatte må oppnå visse mål for å få en slik utbetaling. Det får de i noen banker i Sparebank 1-alliansen, i andre ikke, opplyser hun.

Rekdahl tror at bankene fordeler overskuddet slik for å tiltrekke seg arbeidskraft i et hett arbeidsmarked fordi de er ikke lønnsledende.

Hun er ikke bare positiv til ordningen.

– Dette er ingen ordning som jeg som tillitsvalgt roper hurra for. Vi tjener verken opp pensjon eller feriepenger av dette. På den annen side er det fint at bankene deler overskuddet med de ansatte, i stedet for å la alt gå til eierne. Det er en ordning som motiverer folk til å gjøre en god jobb, sier Rekdahl til HK-Nytt.

I mai skal LO Finans HK møte arbeidsgiverne til lønnsoppgjør. Rekdahl er ikke villig til å fire på kravene selv om hun og mange av kollegene har fått bonus.

Rekdahl peker på at Finanstilsynet i 2020 strammet inn på reglene for slike godtgjørelser slik at de kan utgjøre maks halvannen månedslønn.

Det samlede resultatet etter skatt for bankene var på 88,5 milliarder kroner for 2023, ifølge SSB.

Det er en økning på 17,2 milliarder fra året før.

01.03.2024
04.03.2024 08:46