Samarbeidet har sørget for at ingen mister jobben i Ikea i denne omstillingsprosessen. Fra venstre: administrerende direktør Carl Aaby, konserntillitsvalgt Kateryna Bilokin, HR-direktør Monica Bogstad og nestleder i konsernklubben, Tormod Aarum.

Brian Cliff Olguin

Ikea omorganiserer – men ingen mister jobben

315 ansatte har fått tilbud om nye stillinger. Bare to har takket nei.
08.03.2024
13.03.2024 08:38

I januar varslet Ikea at de skulle gjennomføre en stor omorganisering i alle sine sju varehus i Norge.

Ledelsen anslo at 30-50 ansatte kunne miste jobben. I tillegg skulle mange få nye oppgaver og roller.

Nå er fasiten klar: Ingen ansatte blir sagt opp. 315 ansatte har fått tilbud om nye stillinger eller blitt berørt på annet vis. Det utgjør 10 prosent av alle ansatte i Ikea.

Det forteller ledelsen og de tillitsvalgte i Ikea.

For store ledergrupper

Årsaken til at Ikea ville omorganisere var at det er for mange ledere i toppen og for ulik organisering på varehusene.

– Vi har hatt for få mellomledere. De hadde for mye å gjøre, for lite tid til å lede og for mange å lede, sier HR-direktør Monica Bogstad.

– Veldig få har spurt hvorfor vi har gjort dette. De har sett behovet og har forståelse for det, sier administrerende direktør Carl Aaby.

Størst konsekvenser i Oslo og Trondheim

Hver av de 315 ansatte har vært med på formelle møter med ledelsen og mottatt såkalte endringsoppsigelser. De jobber fremdeles i sine gamle stillinger og begynner i de nye i mai og juni.

Størst konsekvenser har omorganiseringen fått for de ansatte på varehusene i Trondheim og Oslo, minst for de i varehusene på Sørlandet og Ringsaker.

De tillitsvalgte, som har vært involvert i prosessen, er fornøyd med at ingen ansatte har blitt stående uten et jobbtilbud.

– Vi står igjen med to som ikke har synes tilbudene var gode nok. De skal vi bistå videre. Av 315 er det bra, sier Kateryna Bilokin, leder i konsernklubben i Ikea.

Svært få av de som har fått nye stillinger har gått ned i lønn, ifølge HR-direktør Bogstad.

– Noen kuler varmt

Ledelsen, de tillitsvalgte og verneombudene har samarbeidet godt i prosessen, sier Monica Bogstad.

– Resultatet hadde sett annerledes ut uten dette samarbeidet. Jeg tror ikke vi hadde klart å få til en slik stor endring uten at de tillitsvalgte og vernetjenesten hadde vært med på dette. Fagforeningene har vært gode til å hjelpe oss til å se løsninger vi ikke så selv. Det har bidratt til at vi har kunnet tilby alle en jobb i Ikea, sier HR-direktøren.

– Det har gått noen kuler varmt i løpet av prosessen, men begge parter har strukket seg langt for å finne gode løsninger, sier Tormod Aarum, nestleder i konsernklubben og klubbleder på Ikea Furuset.

Men selv om ingen mister jobben, er det ingen jubel blant de ansatte, forteller Kateryna Bilokin.

– Det er feil å si at at alle er fornøyd. Vi har noen medlemmer som mener at vi ikke har vært kritiske nok, men vi har ikke grunnlag for å være kritiske, sier hun.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

08.03.2024