Sheila Hegge Olsen/Colourbox

Har du ikke tariffavtale på jobben din? Slik går du fram for å få det

Uten tariffavtale på arbeidsplassen går du glipp av en rekke fordeler. Men det kan du og kollegene dine gjøre noe med. Her er oppskriften.
21.03.2024 13:46

sheila@lomedia.no

1. Organiser dere

Minst ti prosent av de ansatte på en arbeidsplass må være medlemmer i et forbund for at det skal kunne kreve tariffavtale. HK vil at minst halvparten er medlemmer før de gjør det.

Trenger du hjelp til å spre informasjon og organisere kollegene? Da kan du få hjelp av HK.

2. Velg en kontaktperson

Velg en kontaktperson eller flere som kan være deres tillitsvalgte i denne prosessen.

3. Ta kontakt med HK

Be forbundet kreve tariffavtale for dere. De sender krav om det til arbeidsgiveren deres eller til arbeidsgiverforeningen bedriften er medlem i.

Kilde: HK

LES OGSÅ: Rekordmange nye tariffavtaler i Handel og Kontor i fjor

Hva er en tariffavtale?

• En tariffavtale er en avtale om lønns- og arbeidsforhold, som oftest innenfor en bransje.

• Avtalen er inngått mellom en arbeidstakerorganisasjon og en arbeidsgiverorganisasjon, for eksempel HK og Virke. For at den skal gjelde på en arbeidsplass, må arbeidstakerorganisasjonen kreve at den skal det.

• Når det er lønnsoppgjør, er det nettopp tariff­avtalene som er gjenstand for forhandlinger.

Fordelene med tariffavtale:

• Minstelønnssatser som reguleres hvert år