Fagorganisering

Er du ikke fagorganisert? Dette er beskjeden fra Arbeidstilsynet

Det er samme risiko å være uorganisert som det er å ikke forsikre huset mot brann.
Fagorganiserte under en streikemarkering utenfor NHO i forbindelse med lønnsoppgjøret i 2023.

Brian Cliff Olguin

aslak.bodahl@lomedia.no

Det mener seksjonsleder Vigleik Aas i Arbeidstilsynets svartjeneste. Han nøler ikke med å anbefale et fagforeningsmedlemskap.

– Hver dag får vi eksempler på hvorfor det er så viktig å være medlem i en fagforening, sier Aas til FriFagbevegelse.

Konfliktforebyggende

Arbeidstilsynet får daglig spørsmål fra personer som trenger hjelp etter å ha havnet i en konflikt på jobb.

Det kan skyldes at de er blitt sagt opp, permittert eller ikke har fått lønna de har krav på.

– Det er hevet over enhver tvil at fagorganisering er konfliktforebyggende, sier Aas, som understreker at det er vel så viktig at også arbeidsgiveren er en del av det organiserte arbeidslivet.

Aas spør alltid personer som tar kontakt om de har snakket med en tillitsvalgt på arbeidsplassen. Rådet er å oppsøke en advokat dersom de ikke har organisert seg og kan få fagforeningshjelp.

– De pengene man da har spart på fagforeningskontingenten, flyr fort ut igjen. Velger man å la være å fagorganisere seg, bør man sette av de pengene til en regnværsdag, sier Vigleik Aas.

Det kan bli fryktelig dyrt

Fagorganisering er også tema i podkasten «Arbeidslyst» der Aas er en av gjestene. Han sammenligner betydningen av å være organisert med å være forsikret hvis huset ditt står i brann.

– Å la være kan virke som penger spart. Huset ditt brenner ikke de fleste dager, men det kan bli fryktelig dyrt den dagen det likevel skjer, sier han i podkasten.

Like mye som fagorganisering kan være økonomisk lønnsomt, understreker Aas at en tillitsvalgt kan hjelpe et medlem med en realitetsorientering. Hvilke regler gjelder? Er kravene reelle?

– Fagforeningen sitter på kompetansen og har også en organisasjon som kan hjelpe juridisk, sier han.

Vigleik Aas er seksjonsleder i Arbeidstilsynets svartjeneste.

Arbeidstilsynet

Vant tre ganger i retten

Elin Synnøve Bråthen er blant dem som priser seg lykkelig over å være fagorganisert. Medlemskapet var til stor hjelp da hun var gjennom tre runder i rettsapparatet mot sin tidligere arbeidsgiver.

Bråthen var også med i samme podkast som Aas i Arbeidstilsynet. Hun vant tre ganger i retten før arbeidsgiveren Norian til slutt ga seg.

Hun håper å inspirere andre som føler seg urettmessig oppsagt. Bråthen understreker også gleden hun har hatt av å være fagorganisert midt oppe i all motstanden.

– Jeg skal forklare viktigheten av å være organisert til alle jeg kjenner. Uansett hvor lite du selv ønsker det, så vet du aldri når du havner opp i en sånn situasjon, sa hun etter at alt var over.

Aktuelt: Arbeidstilsynet har sjekket renholdsbransjen – men har de sjekket nok?

Maktesløs på egen hånd

51-åringen fikk den den beste støtten hun kunne tenke seg, både av Handel og Kontor og LO.

– Du føler deg veldig liten i en sånn situasjon, så jeg er veldig takknemlig for å få så profesjonell hjelp. Det viser bare hvor ekstremt viktig det er med sånne organisasjoner, som kan geleide, realitetsorientere og støtte deg gjennom en sånn prosess. Jeg hadde aldri klart dette alene, sier hun.

De fleste som har havnet i et vanskelig arbeidsforhold, og får spørsmål om de har en fagforening i ryggen, innser fort at de kunne hatt tilgang på et bedre apparat, ifølge Aas i Arbeidstilsynet.

– Det kan være fortvilende for de som tar kontakt at det er visse områder vi ikke har myndighet til å bistå eller gripe inn, forklarer Aas.

Han begrunner det med at arbeidsmiljøloven har en del regler som er privatrettslig. Det betyr at arbeidsgiver og arbeidstaker selv må finne ut av det og bli enige.

Ivrer for tariffavtaler

Vigleik Aas ivrer for at så mange arbeidstakere som mulig er dekket av en tariffavtale. Avtalen inngås mellom en fagforening og en arbeidsgiver eller arbeidsgiverorganisasjon og regulerer lønns- og arbeidsvilkår.

– I en slik avtale er partene enige om ha visse regler å gå etter for å unngå misforståelser og uenighet, sier Aas.

Han synes også det er andre samfunnsarenaer som bør bruke en tariffavtale som rettesnor. Aas nevner ekteskapet som en av arenaene.

– Oppstår det en konflikt, er det enighet på forhånd om hvordan problemet kan løses. Selv om en viss grad av uenighet er positivt for å få satt i gang ting, er ikke en konflikt noe man trakter etter, påpeker han.