FARGERIK: Butikkselgeren liker å utfordre kundene til å prøve ut farger.

Brian Cliff Olguin

JOBBEN MIN:

– Det skader ikke å prøve litt farger

Hvem: Naxhije Rama (54)
Hvor: Butikkselger, Match Gulskogen
23.01.2024
23.01.2024 14:09

brian@lomedia.no

Det er litt rart å tenke på at jeg begynte i denne jobben som julehjelp for ti år siden. Da hadde jeg jobbet i mange år som kokk i restaurant og var klar for å skifte beite.

Noe av det beste med jobben min er muntre og positive kunder som søker hjelp. Da blir vi også glade. Det er klart at godt humør smitter. Og i jula er mange glade.

Jula er en spesiell tid i Match. Mange er innom for å pynte seg litt ekstra til julebordet. Mens det er masse glitter og ulike plagg å velge mellom for damene, er det i herreavdelingen de tradisjonelle dressene det går i. Svart og grått, men stadig flere unge velger blått. Fordelen er at de kan brukes både på julebordet og på 17. mai.

Det er mye man kan gjøre med detaljene til dressene. Slipset trenger ikke å være samme farge som dressen. Hva med burgunderfarget slips? Grønt er også veldig fresht og har vært i trendbildet i det siste. Og så kan man matche slipset til
et lommetørkle. Bedriften sender oss på kurs for at vi skal lære om de nye kolleksjonene.

Jeg er heldig som har tre gutter. Eller hva er det jeg sier, tre voksne menn som har flyttet ut. Å være mamma har gitt meg praktisk erfaring. Jeg har lært dem å knyte slips og at beltet skal matche skoene. Her om dagen, da den ene sønnen min var på helgebesøk hos meg, fortalte han at han hadde fått komplimenter for å være den best kledde. Jeg er veldig stolt av dem. Og det er ikke bare fordi de er flinke til å kle seg, men fordi de har blitt til skikkelige arbeidsfolk som bidrar i samfunnet.

Jeg synes det er hyggelig når det kommer inn unge menn med foreldrene på slep som skal kjøpe konfirmasjonsdress. Vi har også godt voksne menn som er innom. De er kanskje litt mindre utforskende på fargefronten, men folk er forskjellige.

For fem år siden ville jeg aldri hatt på meg klær i rosa, men dette endret seg etter pandemien. Vi var endelig frie, og selv om sort fremdeles er favorittfargen min, følte jeg da at det var litt for mørkt. Det var på tide å prøve noe nytt. Hvis jeg ser på skapet mitt i dag, minner det mer om en regnbue og ikke en gråtoneskala slik det var før.

Det skader ikke å prøve litt farger. Vi skal ikke undervurdere hvordan klær og farger kan påvirke oss i hverdagen. I dag har jeg rosa klær og føler meg freshere! Derfor prøver jeg noen ganger å oppmuntre kundene til å prøve litt farger. Bare se hva som skjer! Du vet jo ikke før du har prøvd.

23.01.2024
23.01.2024 14:09