PARTNERBYTTE: Hovedtillitsvalgt Amir Mayani i Aviator er lei for at selskapet hans mistet kontrakten med Norwegian til Widerøe Ground Handling hvor Desiree Ojala er konserntillitsvalgt. Ojala gleder seg over Norwegian-kontakten , men hennes selskap har mistet kontrakten med SAS til Aviator.

Martin Guttormsen Slørdal / Ylva Seiff Berge

Bakkemannskap:

Widerøe-ansatte får beholde jobben – Aviator-ansatte mister den

Ansatte i Widerøe Ground Handling gleder de seg over at de har vunnet kontrakten med Norwegian. I bakkeselskapet Aviator opplever de ansatte det helt motsatt.
26.10.2023
26.10.2023 10:56

– Medlemmene er lei seg, sa konserntillitsvalgt Desiree Ojala i WGH til HK-Nytt i slutten av september.

Årsaken var at arbeidsgiveren hennes, Widerøe Ground Handling (WGH), hadde mistet kontrakten med SAS.

WGH skulle ikke lenger utføre bakketjenester for flyselskapet på de seks flyplassene i Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund. De ansatte regnet med å bli oppsagt.

Nå er det imidlertid klart at WGH har vunnet Norwegians anbudsrunde om å utføre bakketjenester på 16 flyplasser – inkludert de seks der ansatte frykta å miste jobben.

«Avgjørelsen kommer som en stor lettelse for hele WGH-organisasjonen», skriver selskapet i en pressemelding.

– Vi ble fryktelig, fryktelig glade, sier tillitsvalgt Ojala.

Dem femårige kontrakten med Norwegian betyr at de fleste ansatte i WGH likevel beholder jobben. Men det gjelder ikke alle.

Les også: Widerøe-ansatte kan bli oppsagt: – Medlemmene er lei seg

Nedbemanning

Widerøe mener det nå er for mange ansatte i selskapet på grunn av at den nye kontrakten gir mindre arbeid enn den med SAS.

«Situasjonen er imidlertid ulik fra lufthavn til lufthavn, og det er det vi skal klargjøre gjennom drøftelser med de tillitsvalgte i de kommende uker.» Det skriver kommunikasjonsrådgiver Lina Lindegaard Carlsen i Widerøe i en e-post til HK-Nytt.

– For eksempel i Stavanger: Vi mista SAS-kontrakten, men jobben for Norwegian er ikke like stor. Det samme gjelder i Bodø. Så noen vil miste jobben, forklarer Desiree Ojala.

HK-klubben og ledelsen i WGH er i gang med drøftingene om nedbemanning.

Les også: 14 ting du må vite om nedbemanning

Nyansettelser

WGH overtar også bakketjenestene for Norwegian ved flyplassene i Alta, Andøya, Bergen, Evenes, Kirkenes, Kristiansand, Lakselv, Molde, Tromsø og Torp lufthavn.

Ved noen av disse ti flyplassene må WGH ansette flere, som i Bergen og Tromsø hvor Norwegian-kontrakten betyr mer arbeid, opplyser Ojala. WGH bekrefter at det vil være behov for flere ansatte på enkelte flyplasser.

Kontrakten med SAS utløper 1. februar, mens arbeidet for Norwegian begynner 1. april.

– Hva gjør de ansatte i mellomtida?

– Vi skal nok finne på noe lurt. Vi satser på at vi slipper å permittere folk, sier Ojala.

WGH opplyser om at selskapet jobber med ulike alternativer.

Den enes brød, den andres død

I denne bransjen, hvor det stadig er en krig om å vinne anbudsrunder med flyselskapene, er ett selskaps lykke et annet selskaps ulykke.

For når WGH kan glede seg over å ha vunnet Norwegian-avtalen, har noen andre tapt. Det er Desiree Ojala godt kjent med, og det gir gleden en bismak.

– Vi sendte ikke opp noe fyrverkeri, for dette får voldsomme konsekvenser. I denne bransjen er du bare trygg i tre til fem år av gangen, sier hun.

Denne gangen er det bakkeselskapet Aviator som står slukøret igjen ved gaten.

Amir Mayani er hovedtillitsvalgt i Aviator. Det var selskapet som vant SAS-anbudet, og gledet seg over det. Men nå mister Aviator kontrakten med Norwegian til WGH.

– Det ble et partnerbytte i luftfarten, slår Mayani fast.

Hvor mange som mister jobben i Aviator og på hvilke flyplasser det vil skje, har den tillitsvalgte ennå ikke klart for seg.

– Vi må trolig bemanne opp på noen flyplasser, og ned på andre, sier Mayani.

HR-direktør Marius Grande i Aviator ønsker ikke å stille til intervju om dette nå. «Vi jobber med å avklare situasjonen på alle våre stasjoner», skriver han i en sms til HK-Nytt.

Les også: Widerøe-ansatte saksøkte Aviator da de ikke fikk jobb. Tapte i retten

Vil vurdere virksomhetsoverdragelse

I noen tilfeller blir slike kontraktsbytter definert som virksomhetsoverdragelser.

Da får ansatte som mister jobben rett til en jobb i selskapet som vinner anbudet. Det er for tidlig å si om dette vil blir definert som en virksomhetsoverdragelse, ifølge Amir Mayani.

WGH opplyser om at dette vurderes, og at de har etablert en dialog med Aviator.

– Jeg håper at flest mulig får fortsette i arbeid. Virksomhetsoverdragelse er ganske komplisert, men jeg håper selskapene uansett kan ansette hverandres folk. Bedriftene har alt å vinne på å ansette folk med kompetanse i stedet for å hente folk fra gata, sier Mayani.

Det er WGH enig i. «På lufthavner hvor vi vil trenge flere ansatte, er medarbeidere med bransjeerfaring foretrukket», skriver Lina Lindegaard Carlsen i Widerøe til HK-Nytt.

26.10.2023
26.10.2023 10:56