AVGJORT I RETTSSYSTEMET: Ansatte i Widerøe Ground Handling fikk ikke jobb i Aviator Airport Alliance. Illustrasjonsfoto.

Widerøe/Hampus Lundgren

Flyplassansatte saksøkte Aviator da de ikke fikk jobb. Det endte med tap i både tingretten og i lagmannsretten

69 Widerøe-ansatte mente de hadde rett på en jobb i Aviator og saksøkte bakkeselskapet. Det gikk ikke veien.
29.11.2022
29.11.2022 10:30

katharina@lomeida.no

Når du skal ut og fly, sørger flyplassansatte for at du og bagasjen din kommer med på riktig fly. På uniformen deres står det kanskje Widerøe eller SAS, men de jobber ikke i flyselskapene med de samme navnene, men i ulike leverandører av bakketjenester som Widerøe Ground Handling (WGH) eller SAS Ground Handling.

Hvert tredje eller fjerde år må disse leverandørene konkurrere om oppdrag for flyselskapene. Og taper en bedrift, går de ansatte en usikker framtid i møte om de ikke får lov til å følge med over til konkurrenten, gjennom det som kalles en virksomhetsoverdragelse.

Det skjedde i januar for litt under to år siden. Da tapte WGH anbudet på bakketjenester for flyselskapet SAS ved fire flyplasser. Konkurrenten Aviator Airport Alliance vant konkurransen og ansatte en god del av bakkepersonellet i WGH, men ikke alle.

Det resulterte i at 69 tidligere Widerøe-ansatte saksøkte Aviator for manglende virksomhetsoverdragelse. De tapte i Hordaland tingrett. Dommen kom 24. november 2021. De ansatte mente at dommen var feil og anket den til Gulating lagmannsrett. Men de tapte der også. Dommen fra lagmannsretten ble avsagt 30. september 2022.

Skuffede medlemmer

LO-advokatene Fredrik Wildhagen og Edvard Bakke representerte saksøkerne. Fire av dem er medlemmer i Handel og Kontor i Norge, resten er fagorganisert i Fellesforbundet.

Ifølge Wildhagen er koronapandemien en sentral årsak til at Widerøe-ansatte ikke fikk jobb i Aviator.

– I en annen tid, uten pandemi, mener vi at dette ville vært en virksomhetsoverdragelse, sier han til HK-Nytt.

Både forbundene, medlemmene og LO-advokatene tar dommen til etterretning. Den blir ikke anket til Høyesterett.

– Jeg tror de ansatte er skuffet over dommen som de mener er feil og urimelig, sier LO-advokaten.

Saksøkerne er dømt til å betale saksomkostninger på 945.864 kroner til Aviator for behandling i lagmannsretten samt litt over en 1 million kroner for saksomkostninger i tingretten. Det er forbundene som betaler regningene.

LO-ADVOKATEN: Fredrik Wildhagen representerte de ansatte i Widerøe Ground Handling som ikke fikk jobb i Aviator.

Sissel M. Rasmussen

Mye lest: Zara-ansatte Alejandra jubler over lovendring. Nå skal heltid være normen

Virksomhetsoverdragelse

• Det innebærer at en virksomhet eller avdeling overføres fra en arbeidsgiver til en annen.

• De ansatte får beholde jobben.

• Den nye arbeidsgiveren får i utgangspunktet ansvar for å følge avtalene de ansatte hadde med sin tidligere arbeidsgiver, men kan reservere seg mot dette.

Kilde: Arbeidsmiljøloven

29.11.2022
29.11.2022 10:30

Virksomhetsoverdragelse

• De ansatte får beholde jobben.

Kilde: Arbeidsmiljøloven